کمبود معلم به دوره فانی و میرمحمدی برمی گردد/ از ستاد مواد مخدر ، وزیر ناجی نمی آید
رئیس سابق کمیسیون ملی آیسسکو با انتقاد از کمبود معلم و معلم های بی کیفیت در مدارس، بر ضرورت تدبیر جدی برای حل مشکلات این حوزه تاکید کرد.
متاسفانه آموزش طبقاتی در کشور ایجاد کرده اید که هر کس که پول دارد میتواند درس بخواند و ضمن اینکه ۷۹۰ هزار نفری که الان بازمانده از تحصیل هستند اینها دلایل مختلفی برای عدم ثبت نام در مدارس دارند. یک بخش آن فقر است، یک بخش دیگر آن این است که نظام آموزشی ما این طور نیست که پیگیر تک تک تمام کسانی باشد که وارد مدارس نمیشوند، بشوند
سحر بیات رئیس سابق کمیسیون ملی آیسسکو در گفتگو با تابناک، برای کمبود ۱۷۶ هزار معلم گفت: راه حل برای این موضوع وجود دارد قانون هم این راه حل را جلوی پای وزارت آموزش و پروش گذاشته است. قرار بر این بود تمام نیازهای آموزش وپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین بشود. یعنی دانشجو از طریق دانشگاه گرفته شود و تعلیم و دورههای لازم را ببیند و در نهایت هم بعد از ۴ سال فارغ التحصیل شود و وارد مدرسه شود که متاسفانه شاهد چنین چیزی نیستم.
ریشه اتفاقات
وی ادامه داد: مسئله این است که ما به قانون تمکین نمیکنیم. هر جایی و هر زمانی که شما این آشفتگی را در نظام تعلیم و تربیت دیدید ببینید که ریشه این اتفاق به چه مسئلهای برمی گردد؟ وقتی که ریشه یابی میکنیم، میبینیم که ما قانون داریم کل نیاز آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین بشود و یک تبصرهای هم بنام ماده ۲۸ گذاشته شده که میشود از دانشگاههای دیگر هم دانشجو گرفت و طی یک دورههای آموزشی معلمی این افراد هم بتوانند وارد نظام تعلیم و تربیت بشوند.
او افزود: متاسفانه به این قانون تمکین نشد. در دوره آقای فانی و آقای میرمحمدی تعداد پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان به ۲ -۳ هزار نفر رسید. در آن زمان علاوه بر اینکه ۳۰۰ هزار نفر را بازنشسته اجباری کردند و گفتند ما نیروی اضافه داریم، ورودی به دانشگاه فرهنگیان به ۲-۳ هزار نفر رسید. این امر باعث شد که به این قانون تکمین نکنند و دیدگاه سلیقه ایی را جایگزین کنند.
بیات ادامه داد: پیاده کردند این نوع از مدیریت به غیر از کمبود معلم و بکار گیری معلم غیر متخصص خروجی دیگری نداشت. در حال حاضر هم باید راه حلهای موقتی اعمال کنند تا اگر وزیری آمد که مایل باشد به قانون تمکین کند و این قطاری که از ریل منحرف شده دوباره به ریل اصلی خودش برگردد که در ۷-۸ سال آینده این کسری نیرو را طبق قانونی که بر ما ابلاغ شده را بتوانیم تامین کنیم.
کدام وزیر؟
بیات اضافه کرد: به نظر من، وزیری که از ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزارتخانه مهمی مثل آموزش و پرورش آمده آیا میتواند عمق درک این را داشته باشد که بتواند تامین منابع کند و این قطار منحرف شده را به مسیر برگرداند؟ آیا می تواند ناجی باشد؟ طبیعا باید زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان بهبود پیدا کند. اساتید ما باید به روز باشند، تعداد اساتید ما باید به تعداد نیاز برسد. همه اینها بر میگردد به یک برنامه ریزی درست و یک بودجه کافی که وظیفه آموزش و پرورش است از بودجه عمومی بتواند تامین کند. اینها همه مستلزم استراتژی، برنامه ریزی، طرح و پیگیری است.
رئیس سابق کمیسیون ملی آیسسکو با اشاره به بکار گیری معلمات بی تجربه در سال تحصیلی جدیدد گفت: امسال و سال گذشته شاهد بکاری گیری افرادی بودیم که حتی یک روز هم آموزش ندیده بودند. سال گذشته این افراد نیروهای که قراردادی بودند و به صورت موقت جذب شده بودند مجددا هم از این افراد استفاده میکنند. یک سری هم از بازنشستگان دعوت بکار شدند، یک سریها هم از کمبودها را مجدد از کسانی گرفته شد که توانایی معلمی را نداشتند، دورههای لازم را ندیده بودند. متاسفانه وضعیت جالبی را شاهد نیستیم.
۷۹۰ هزار دانش آموزش بازمانده از تحصیل
این کارشناس آموزش با اشاره به ۷۹۰ هزار دانش آموزش بازمانده از تحصیل پاسخ داد: اینها بر میگردد به شکاف عدالت تربیتی و عدالت آموزشی که در کشور فراهم است. وقتی شما آموزش را به فروش میگذارید و آموزش را میفروشید و مدارس خصوصی را توسعه میدهید و به دنبال این هستید که هر کس که پول دارد آن را بفرستید در مدارس خصوصی ثبت نام کند همین امر باعث میشود مدارس دولتی به اندازه کافی بی کیفیت شوند.
بیان در ادامه افزود: یک آموزش طبقاتی در کشور ایجاد کرده اید که هر کس که پول دارد میتواند درس بخواند و ضمن اینکه ۷۹۰ هزار نفری که الان بازمانده از تحصیل هستند اینها دلایل مختلفی برای عدم ثبت نام در مدارس دارند. یک بخش آن فقر است، یک بخش دیگر آن این است که نظام آموزشی ما این طور نیست که پیگیر تک تک تمام کسانی باشد که وارد مدارس نمیشوند، بشوند. یک بخش آن بر میگردد به فرهنگ خانواده ها. یعنی دلایل و علل مختلف باعث میشود که شما عدد بازمانده از تحصیل هر سال افزایش داشته باشد.
رئیس سابق کمیسیون ملی آیسسکو تاکید کرد: علت اصلی شکاف عدالت تعلیم تربیتی است. یعنی اگر نظام تعلیم و تربیت خودش را موظف بداند به فرصتهای برابر برای همه دانش آموزان کشور و دسترسی را برای آموزش کیفی فراهم کند حتما شاهد این عدد نخواهیم بود و هر سال رو به کاهش میرود. ولی وقتی که نظام تعلیم و تربیت کشور خودش را ملزم به اجرای عدالت نمیداند یعنی دسترسی لازم و فرصتهای لازم را برای دسترسی دانش آموزان برای اینکه به آموزش کیفی دسترسی داشته باشند فراهم نمیکند این اتفاق میافتد. این نکته را نیز اضافه کنم که در این چند سال گذشته مسئولین ذیربط و وزارت آموزش و پرورش کار عمده ایی برای کمتر شدن این عدد نکرده اند. همچنین به مشکلات دانش آموزان یعنی این شکاف عدالتی و تربیتی که باید هرچه سریعتر حل بشود و دانش آموزان بتوانند ثبت نام کنند تا به امروز اقدامی انجام نشده است.