Call of Duty Warzone Mobile؛ یک بتل رویال بیروح که اصلا سرگرمکننده نیست

Call of Duty Warzone چندان اعتباری به فرنچایز Call of Duty نمیبخشد؛ نگاهی گذرا به لیست فروشگاه استیم (Steam)، نشان میدهد که بررسیهای آن عمدتاً منفی هستند. در حالی که این عملکرد برای یک بازی ویدیویی رایگان و مملوء از درآمدزاییِ حریصانه تعجبآور نیست، Activision متصور است که عاقلانه خواهد بود اگر Warzone را به موبایل بیاورد. Call of Duty Warzone Mobile یک بتل رویال تکراری و کلیشهای است که با هدف کسب درآمد هرچه بیشتر از بازیکنان ساخته شده و امتیازات پایین کاربران نیز این موضوع را ثابت میکند.
دانلود ۷۲۰دانلود ۱۰۸۰
بالا میتوانید ۱۷ دقیقه از گیمپلی بازی را تماشا کنید. من از کنترل لمسی و شلیک خودکار استفاده کردم و این یک اشتباه واضح بود. مانند بسیاری از عناوین بتل رویال موبایل، بازی شامل NPCهای هوش مصنوعی (Bot) نیز میشود؛ اما به دلیل محبوبیت برند Call of Duty، پلیرهای حرفهای زیادی نیز در آن حضور دارند. این یک مشکل بزرگ است؛ زیرا سیستم مسابقهسازی (Matchmaking) در نظر نمیگیرد که چه تعداد از بازیکنان جدید هستند یا چه کنترلری را انتخاب کردهاند؛ بنابراین به جای اینکه امکان یادگیری داده شود، شما فوراً به دست دشمنان کشته میشوید. در این محصول هیچ تدبیر مناسبی برای بازیکنان تازهوارد وجود ندارد.
همه عاشق آموزشهای اجباری هستند
علیرغم اینکه بازی در مورد هسته اصلی گیمپلی خود توضیح میدهد، اما شما مجبور هستید سه آموزش جداگانه را طی کنید. به نظر میرسد این آموزشها فقط برای نگه داشتن شما در بازی اعمال شدهاند. این کار عمداً برای حفظ بازیکنان انجام میگردد؛ زیرا بازیهایی مانند این، از ابتدا با استفاده از آمار و ارقام ایجاد میشوند و آمار نشان میدهد که هر چه از طریق مراحل اجباری بازیکنان جدید را بیشتر به بازی کردن سوق دهید، احتمال بازگشت آنها بیشتر خواهد بود. بنابراین به جای استفاده از این سه آموزش برای یادگیری هر چیز مفیدی در مورد هسته گیمپلی، سلاحها، زرهها و هر چیز دیگری، از آنها برای نشان دادن نحوه تیراندازی و راه رفتن استفاده میشود؛ گویا این مکانیکهای ابتدایی برای کسانی که عناوین شوتر را انتخاب کردهاند، ناآشنا هستند. بسیار واضح میبینیم چگونه بازیکنان به جهات خاصی سوق داده میشوند تا آنچه را که توسعهدهنده میخواهد، انجام دهند. این موضوع هرگونه غوطهوری ممکن در بازی را خراب میکند.
پرفورمنس و نرخ فریم خوب نیست
فراتر از آموزشهای اجباری بیهوده و Matchmaking مملوء از گیمرهای بالاتر از سطح شما، عملکرد و پرفورمنس محصول نیز عالی نیست. شما حتماً فکر میکنید که توسعهدهنده بهینهسازی را روی تلفنهای ردهپایین متمرکز کرده؛ زیرا هدف اصلی انتشار Call of Duty Warzone Mobile، جذب بازیکنانی است که راهی برای بازی کردن روی کنسول یا رایانه شخصی ندارند. در این مورد، اشتباه میکنید. Performance بازی به وضوح در سطح بالایی تنظیم شده و کسانی که موبایل میانرده یا پایینتر در اختیار دارند، اوقات خوشی را سپری نخواهند کرد. صفحه بازی در Play Store پُر از نقدهایی است که از نرخ فریم و لگها شکایت دارند. در مقایسه با نسخه بتا، مشخص است که برای رفع مشکلات شناخته شده بازی قبل از انتشار، کار کمی انجام دادهاند؛ بنابراین برای نزدیک شدن به نرخ فریم پایدار، به یک موبایل بسیار قدرتمند نیاز خواهید داشت.
در آزمایشهایی که داشتم، میانگین ۴۰ فریم بر ثانیه روی تنظیمات گرافیکی High دریافت میشد. توجه داشته باشید که بازی را روی ROG Phone 8 Pro آزمایش کردم. در حین پیادهروی، نرخ فریم ۶۰ بود؛ اما زمانی که هرگونه اقدام یا اتفاقی رخ میداد، کاهش مییافت. حتی عجیبتر این است که یک حالت گرافیکی با نام Peak، بالاتر از High، وجود دارد اما معلوم نیست که دقیقاً برای کدام دسته از کاربران تعبیه شده؛ زیرا در گوشی ROG این گزینه قابل انتخاب نبود و آخرین بار که چک کردم، ROG Phone 8 Pro قدرتمندترین گوشی گیمینگ بازار محسوب میشد. پس این تنظیمات برای کدام گوشی است و چه کسی میتواند از آن استفاده کند؟ اصلاً چرا باید سطح گرافیک تا این اندازه بالا برود، آن هم زمانی که شکایتهای زیادی در ارتباط با عملکرد و نرخ فریم وحشتناک محصول روی گوشیهای میانرده و پایینرده وجود دارد؟ به نظر من، توسعهدهندگان اولویتهای بسیار اشتباهی دارند و این موضوع برای یک محصول رایگان از Activision تعجبآور نیست.
البته، عملکرد ضعیف بازی ممکن است با موتورگرافیکی مورد استفاده توضیح داده شود. Call of Duty Warzone Mobile به جای استفاده از Unity یا هر انجین سازگار با موبایل، روی همان نسخه ۹.۰ موتورگرافیکی IW ساخته شده که اغلب برای توسعه عناوین PC و کنسولهای خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. همین واقعیت میتواند به طور دقیق، دلیل عملکرد ضعیف بازی روی گوشیهای هوشمند نسبتاً قوی را توضیح دهد. احتمالاً این محصول از ابتدا برای اجرا روی موبایل طراحی نشده است.
کیف پولت را بیرون بیاور
کسب درآمد در بازی نیز به گونهای افراطی است. من قیمت ۳۰ دلاری برای بتل پس (Battle Pass) را توهینآمیز میدانم. شما با این قیمت میتوانید یک بازی پریمیوم بخرید؛ عنوانی که پر از عملکرد بد و کلاهبرداریهای واضح نباشد. همچنین، برخی آیتمهای تزئینی با قیمت ۲۰ دلار به فروش میرسند که یک دیوانگی محض است! البته این لوازم تزئینی برای پیشرفت در بازی ضروری نخواهند بود و حتی میتوانند با حساب شما همگام شوند تا در دیگر بازیهای Warzone نیز در دسترس قرار بگیرند، اما همچنان نادیده گرفتن این طمع، بسیار سخت است و به راحتی میتوان فهمید که بازی برای چه هدفی طراحی شده.
جمعبندی و نتیجهگیری
به طور کلی، زمانی که با Call of Duty Warzone Mobile سپری کردم لذتبخش نبود. نرخ فریم که در یک عنوان بتل رویال از همهچیز مهمتر است، در هنگام نبرد بسیار ناپایدار ظاهر میشود. Matchmaking یا پیدا کردن بازی مطلوب نیست و شما را ناامید میکند. کنترلهای لمسی قابل استناد نیستند و ممکن است برخی اوقات کار نکنند. رویکردها نسبت به کسب درآمد از سوی ناشر تهوعآور است و گیمپلی کلی و تکراری بتل رویال مثل همیشه کهنه به نظر میرسد. من میتوانم بگویم Call of Duty Warzone Mobile حداقل ۵ سال دیرتر از زمانی که باید، منتشر شده است. به عنوان یک بتل رویال دیگر روی موبایل، با یک بازی فراموششدنی طرف هستیم. البته اگر میخواهید خودتان به موارد گفته شده برسید، میتوانید بازی را از فروشگاه Play Store دانلود کنید؛ اما به نظر من، Call of Duty Warzone Mobile هنوز برای تجربه کردن مناسب نیست و به این زودیها هم بهتر نخواهد شد.