۸ بازی که منوی اصلی جذابی داشتند

منوی اصلی نخستین برخورد بازیکن با یک بازی است، به همین خاطر طراحی مناسب آن تاثیر بسیاری بر احساس مخاطب نسبت به بازی دارد. یک منوی اصلی جذاب باید با نشان دادن برخی از جذابیتهای بازی تصویری کلی از تجربه در ذهن بازیکن به وجود بیاورد و پیشزمینهای برای او به وجود بیاورد. در این مقاله قصد داریم به ۸ بازی بپردازیم که منوهای اصلی به یاد ماندنی و جذابی داشتند. با ما همراه باشید.
Xenoblade Chronicles
بازی Xenoblade Chronicles منوی بسیار سادهای دارد، شمشیر Monado را در مرکز تصویر قرار گرفته و در پسزمینه شاهد گذر روز هستیم. این تغییر البته روی شمشیر تاثیرگذار بوده به طوری که تیغه آهنینش بازتابی زیبا از آفتاب به نمایش میگذارد و در شب نور ستارهها را به خود جذب میکند. این صحنههای ساده در کنار موسیقی آرامشبخش، جلوهای بسیار زیبا به وجود آوردهاند.
Halo Combat Evolved
منوهای اصلی سری Halo به واسطه داشتن برخی از نمادینترین موسیقیهای متن تاریخ صنعت بازی، توانستهاند در خاطر بسیاری از طرفداران باقی بمانند و تبدیل به میراثی ماندگار برای مایکروسافت و ایکس باکس شوند. هر سه بازی نخست سری دارای منوهای به یاد ماندنیای هستند، اما اگر قرار باشد یکی را انتخاب کنیم Combat Evolved کمی بالاتر از دو بازی دیگر قرار میگیرد. موسیقی باابهت در کنار حلقه هیلو، نوید یک حماسه بیبدیل را به بازیکنان تازهوارد سری Halo میدهد.
Half Life 2
بازی Half Life 2 و به طور کلی تمام بازیهای شرکت ولو ظاهری ساده با فونت ریز برای آپشنها در منوهای اصلی خود داشتهاند. منوی Half Life 2 در اصل نقشی مشابه نشانه کتاب دارد و میخواهد به بازیکن یادآوری کند که آخرین بار در کجا به گشت و گذار پرداختهاند. همچنین موسیقی جایی در این منو نداشته و بازی صدای محیط پسزمینه را جایگزین آن میکند. این سادگی مطلق یک منوی کاربردی و در خدمت روایت به وجود آورده است. همچنین تنوع بالای مناطق در این بازی باعث ایجاد پسزمینههای مختلفی با حال و هوای متفاوت شده است.
Psychonauts
استودیوی دابلفاین همیشه برای خلق جهانهای عجیب و غریب شناخته شده است. منوی آثار آنها نیز از همین قاعده پیروی میکند. بازی Psychonauts یکی از موفقترین عناوین این استودیو به شمار میرود. در این بازی پلیرها نقش Raz را بر عهده دارند، شخصیتی با قدرتهای ذهنی خارقالعاده که میتواند با گشت و گذار در ذهن افراد به آنها کمک کند تا بر ترسها یا خاطرات بدشان غلبه کنند. در منوی بازی Raz را میبینیم که روی یک مغز قدم میزند. بازیکنان با کنترل او میتوانند به قسمتهای مختلف منو بروند. Psychonauts منویی برگرفته از داستان و کانسپت کلی عنوان میسازد و از همان لحظات ابتدایی، توجه بازیکنان را به خود جلب میکند.
Detroit: Become Human
طراحی یک همراه و راهنما برای منوی اصلی، بدون شک یکی از خلاقانهترین ایدههای استودیوی کوانتیک دریم بوده است. Hostess Chloe، اندروید اختصاصی بازیکنان در منوی بازی Detroit: Become Human است. این شخصیت نسبت به تصمیمات کاربران در تنظیمات اظهار نظر میکند و با پیشروی در خط داستانی، سوالهایی درباره اعمال بازیکن میپرسد و تقریبا به تمام اتفاقات واکنش نشان میدهد. اگر در هنگام تجربه بازی با کرش مواجه شود، پس از راه اندازی مجدد Chloe از بازیکنان عذرخواهی میکند، گاهی آواز میخواند و درباره روزی که بازی را اجرا کردهاید صحبت میکند. معروفترین صحبت او، شوخی کردن درباره حذف شدن فایل سیو است که پس از عرضه بازی با واکنشهای بامزهای از طرف بازیکنان مواجه شد.
Spec Ops the Line
پس از عرضه Spec Ops the Line در سال ۲۰۱۲ تا به امروز، طرفداران حرفهای این بازی تئوریهای بسیاری درباره داستان و شخصیتهای آن بیان کردهاند و یکی از محبوبترین تئوریهای مربوط به شخصیتی است که با نام جوی تکتیرانداز (Joe the Sniper) میان طرفداران شناخته میشود. داستان جو در منوی اصلی بازی به تصویر کشیده میشود، شخصیتی با سلیقه موسیقی فوقالعاده که در کنار یک پرچم آمریکا نشسته است. با پیشرفت بازیکنان در خط داستانی، وضعیت جو تغییر میکند و آهنگهای جدیدی میشنویم. در نهایت با سقوط کامل دبی، جو هم میمیرد اما میراث او باقی میماند. طرفداران بازی سالهاست با پیدا کردن جزئیات داستانی، سعی در یافتن هویت کامل او دارند. نمایش تاثیر اتفاقات داستانی در منوی اصلی و روایت داستانی مرموز و پنهان در لا به لای آن، باعث شده که Spec Ops the Line یکی از به یاد ماندنیترین منوهای اصلی را داشته باشد.
Brütal Legend
به جرئت میتوان گفت Brütal Legend متفاوتترین منوی اصلی را میان تمام بازیهای این لیست دارد. این بازی که توسط دابلفاین ساخته و در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، یک اثر اکشن ماجراجویی با المانهای RTS بود. داستان بازی حول محور ادی ریگز (Eddie Riggs) است، شخصیتی با بازی جک بلک (Jack Black) که با استفاده از آلبومهای موسیقی هوی متال، وارد دنیایی فانتزی میشود. منوی بازی با کاتسینی لایواکشن با بازی جک بلک شروع میشود، او وارد یک فروشگاه رکورد میشود و پس از صحبت با مخاطبان، چندین آلبوم جلوی بازیکن میگذارد که آنها نقش آپشنهای منو را دارند.
Call of Duty Black Ops
در نهایت رتبه نخست این لیست به Call of Duty Black Ops میرسد. این بازی نقطه مهمی برای بخشهای داستانی سری محسوب میشود، چرا که برای نخستین بار در سری، شخصیت اصلی نقشی بسیار محوریتر ایفا میکند و این موضوع از همان منوی اصلی مشخص است. بازی در یک اتاق بازجویی CIA شروع میشود و از همان ابتدا و در منوی اصلی، بازیکنان کنترل شخصیت اصلی را بر عهده میگیرند. بازیکن به مانند الکس میسون (Alex Mason) در بار اولی که بازی را اجرا میکند، هیچ اطلاعی از علت حضورش در اتاق بازجویی ندارد. در جلوی میسون چندین تلویزیون قرار گرفته که هر کدام از آنها تصاویر متفاوتی از اتفاقات واقعی دوران جنگ سرد به بازیکن نشان میدهند. منوی Black Ops به تمام آن چیزی که میخواهد میرسد: سردرگم و گیج کردن بازیکنان، تا آنها بتوانند بیشتر در نقش الکس میسون فرو بروند. جدای از نمای زیبا، منوی Black Ops شامل چندین ایستر اگ هم میشود. میسون با کمی تقلا میتواند خودش را آزاد کند و به کامپیوتر اتاق دسترسی پیدا کند. در این کامپیوتر پیامهای شخصی میسون و دیگر شخصیتها دیده میشوند و بازیکنان حتی میتوانند دو حالت مخفی بخش زامبی را تجربه کنند.
نظر شما درباره بازیهای ذکر شده چیست؟ آیا منوهای اصلی به یاد ماندنی و جذابی سراغ دارید که ما به آنها نپرداختهایم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.