۱۰ چیزی که گیمرها درباره Starfield آنها را دوست ندارند

بازی نقشآفرینی علمیتخیلی جدید بتسدا، به لطف جهانسازی فوقالعاده، سطحی بالا از آزادی، مکانیکهای عمیق، توانایی ساخت سفینه و بسیاری از ویژگیهای منحصر به فرد دیگر، مطمئناً طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. اما هیچ بازیای بینقص نیست و Starfield نیز مشکلات و محدودیتهای خاص خود را دارد. بسیاری از این ایرادات احتمالاً در آپدیتهای آینده برطرف خواهند شد و تعدادی نیز احتمالاً مربوط به ساختار بازی میشوند و برطرف شدنی نیستند. امروز قصد داریم به ۱۰ مورد از این مشکلات بپردازیم.
سیستم INVENTORY
مکانیکی که مربوط به میزان وزن قابل حمل میشود، همیشه در میان گیمرها موضوعی بحثبرانگیز بوده است و Starfield نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه بتسدا همیشه محدودیت وزن قابل حمل را در بازیهای خود داشته، اما در Starfield به شکل ظالمانهای سختگیرانهتر برخورد کرده است. با توجه به تمام چیزهایی که در طول تجربۀ خود بر میدارید و لوت میکنید – از سلاحها و زرهها گرفته تا منبع و موارد دیگر – این بسیار غافلگیرکننده است که چقدر زود Inventory شما پُر میشود. حتی اگر گنجایش آن را به حداکثر ممکن برسانید، همچنان به شدت محدودکننده به نظر میرسد. همچنین، انتقال کالاها به انبار سفینه نیز چندان کمک نمیکند، چرا که حتی انبار هم خیلی زود پُر میشود.
عدم وجود نقشۀ محلی
عدم وجود نقشههای محلی در Starfield کمبودی است که به شکل قابل توجهای بازیکن را سردرگم میکند. وقتی روی یک سیاره فرود میآیید، میتوانید نقشۀ سطح آن را مشاهده کنید، اما در این نقشه هیچ جزئیاتی ندارد و مسیرها نیز روی آن مشخص نیستند. عدم وجود نقشه برای شهرها و اکتشاف بدون یک نقشه مطمئناً باعث گیج شدن بازیکنان میشود، مخصوصاً وقتی به دنبال فروشگاهها برای فروش آیتمهای خود باشند.
فهرست ماموریتها و ردیابی آنها
به نظر میرسد که فهرست ماموریتها (Quest Log) پر و بال لازم را نداشته و در یک نوع فرم ابتدایی قرار دارد. اگرچه شاهد فهرستبندی ماموریتها در گروههای مختلفی مثل «ماموریتهای اصلی»، «فعالیتها» و «ماموریتهای گروهها» هستیم، اما قابلیت مرتبسازی آنها بر اساس مکان وجود ندارد. همچنین، این فهرست اگرچه یک توضیح مختصر در زمان آغاز ماموریت ارائه میدهد، اما دقیقاً توضیح نمیدهد که آخرین بار در کدام قسمت از ماموریت بودید. به عبارت دیگر، اگر ماموریتی را رها کنید و پس از مدتی به آن برگردید، کاملاً محتمل است که برخی جزئیات را متوجه نشوید.
هوش مصنوعی دشمنان و همراهان
بازی Starfield گسترۀ وسیعی از سلاحها را شامل میشود؛ از شاتگانها و پیستولهای مختلف گرفته تا سلاحهای الکترومگنتیک که حس فوقالعادهای را القاء میکنند. ترکیب این تنوع با مکانیکهای تیراندازی صیقل خورده، باعث میشود با یکی از بهترین و لذتبخشترین سیستمهای مبارزه در میان بازیهای بتسدا سافتورکس طرف باشیم. با این وجود، هوش مصنوعی در چنین وضعیتی قرار ندارد. از ایستادنهای بیدلیل در میانۀ میدان نبرد گرفته تا یورشها و کارهای غیرمنطقی مختلف، هر از چند گاهی شاهد عملکرد عجیب و غریب هوش مصنوعی همراهان و دشمنان هستیم که باعث میشود لذت مبارزات تحت تاثیر قرار بگیرد. با تمام این مشکلها، همچنان هوش مصنوعی این بازی از عناوین قبلی استودیوی خالق بهتر است.
تنوع زیاد مهمات
یکی از مواردی که پلیرها با کمبود آن مواجه میشوند مهمات است، اما نه به این خاطر که در مکانهای مختلف نقشه هیچگونه مهماتی نیست، بلکه به این خاطر که شاهد گسترهای وسیع از انواع مهمات هستیم و بسیاری از آنهایی که یافت میشوند، با اسلحههای خاصی همخوانی دارند. همچین، وقتی یک بستۀ مهمات را بر میدارید یا خریداری میکنید، بازی دقیقاً به شما نمیگوید که مهمات مذکور با کدام اسلحه همخوانی دارد و این موضوع باعث سردرگمی میشود.
عدم وجود وسیلۀ نقلیه زمینی
Starfield در زمینۀ ساخت یک سفینه، حداقل از نظر ظاهری، بسیار عمیق و قابل توجه عمل میکند. شما میتوانید سفینۀ رویایی خود را بسازید و یا حداقل به آن نزدیک بشوید. اما زمانی که روی زمین قرار دارید، هیچ وسیلۀ نقلیهای نخواهید داشت و مجبور خواهید شد تا با راه رفتن و دویدن به سمت اهداف خود حرکت کنید. این موضوع در مکانهای شلوغ چندان مشکل بزرگی نیست، اما در سیارههایی که بیابان هستند یا از نظر بصری نقطۀ جذابی ندارند، کمی راه رفتن تا مقصد خستهکننده میشود.
منو و رابط کاربری تاریخمصرف گذشته و کلانکی
رابط کاربری و منوهای بازی Starfield نیاز به بهبود و حتی تغییرات اساسی دارند. برای بازیای به این پیچیدگی، مطمئناً طراحی یک رابط کاربری روان، سریع و واضح کمی چالشبرانگیز است و متاسفانه Starfield در برخی از این زمینهها خوب عمل نمیکند. منوها اغلب اوقات بهمریخته هستند و در عین حال اطلاعات زیادی را انتقال نمیدهند. به علاوه، عدم وجود توضیحات در لیست ماموریتها که پیش از این به آن اشاره کردیم نیز شاید به این موضوع مربوط شود. بازی همچنین در مورد لوتها و سلاحهایی که بر میدارید نیز جزئیات زیادی در اختیارتان قرار نمیدهد. شما باید آیتمها را بردارید و سپس در Inventory آنها را چک کنید و سپس تصمیم به نگه داشتن یا نداشتنشان بگیرید. از سوی دیگر، برخی اعمال بسیار ساده نیاز به فشردن چندین دکمه، جابهجا شدن در منو و به طور کلی فرایندی طولانی دارند. به عنوان مثال، سفر سریع (Fast Travel) از یک سیستم به سیستم دیگر، چندان سریع و ساده نیست و نیاز به ورود و خروج از چندین منو را دارد.
باگها و مشکلات تکنیکی
احتمالاً بازی Starfield پولیش شدهترین بازی بتسدا در زمان عرضه باشد، اما این بدان معنا نیست که شاهد هیچگنه باگی نیستیم. مشکلات جدیای مانند کرشهای متوالی و باگهایی که باعث بشوند از ادامۀ بازی محروم شوید وجود ندارند، اما ایرادات و باگهای کوچکتر به وفور یافت میشود. از مدلهای ناقص، رد شدن NPCها از یکدیگر و انیمیشنهای خندهدار گرفته تا مشکلاتی حول سیو کردن پیشروی.
بخش تمرینی ناکافی
Starfield یک بازی به شدت وسیع و بزرگ است و سیستمهای متعددی دارد تا بازیکنان بتوانند در آن غرق شوند. این موضوع مطمئناً به پاداشدهنده بودن آن نیز کمک میکند، اما در عین حال باعث میشود تا یاددهی مکانیکها به پروسهای چالشبرانگیز تبدیل شود که در نهایت هم از پس آن بر نمیآید. Starfield بیشتر به این سو میرود که پلیر خودش همه چیز را امتحان کند.
خبری از یک جهان آزاد یکپارچه نیست
برخلاف اکثر مشکلاتی که ذکر کردیم، این ایراد را بتسدا نمیتواند با بهروزرسانیهای بعدی برطرف کند. این مشکلی است که بسیاری از طرفداران به آن اعتراف کردهاند. درست به مانند بازیهای قبلی استودیوی سازنده، شاهد یک جهان باز یکپارچه نیستیم. ساختمانها، سیارهها، فضاها و حتی گاهی اوقات برخی اتاقها به وسیلۀ صفحۀ بارگذاری از یکدیگر جدا شدهاند. جابهجایی بین مکانهای مختلف کاری است که در این بازی زیاد انجام خواهید داد و این موضوع مستقیمآً به صفحههای بارگذاری متعدد منجر میشود. گشت و گذار در یک بازی فضایی بدون صفحۀ بارگذاری یا حداقل با صفحههای بارگذاری محدود یک رویای بینظیر است که متاسفانه Starfield به آن دست پیدا نمیکند.
منبع: GamingBolt