چرا پروسه ساخت بازیهای راکستار بسیار طولانیتر از سایر استودیوها است؟

وقتی صحبت از کیفیت در صنعت بازیسازی به میان میآید، تعداد کمی از استودیوها توان رقابت با راکستار گیمز (Rockstar Games) را دارند. در طول بیش از دو دهه، این شرکت بارها و بارها بازیهایی را عرضه کرده که در واقع استانداردهای ژانر خود را بازتعریف کردهاند. سری Grand Theft Auto، دو نسخه Red Dead Redemption و حتی عناوینی مانند Bully و Midnight Club، همه و همه باعث سنگینی کارنامه راکستار در موفقیتهای تجاری و جلب رضایت گیمرها و منتقدین هستند.
اما این روزها بر کسی پوشیده نیست تعداد بازیهایی که این توسعهدهنده منتشر کرده به طرز چشمگیری کاهش یافته است. این موضوع با گذشت زمان بیشتر از همیشه ملموس است. برای مثال، اگر در نظر بگیریم که Grand Theft Auto 6 پاییز سال آینده منتشر شود، هفت سال از انتشار Red Dead Redemption 2 گذشته است. بازیای که خودش پنج سال پس از GTA 5 منتشر شد. در واقع بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۲۵، یعنی طی دوازده سال، راکستار تنها سه عنوان اصلی منتشر کرده، آن هم در صورتی که GTA 6 تاخیر نخورد.
حال این اعداد را با خروجی این استودیو در سالیان دورتر مقایسه میکنیم. در دوران ایکس باکس ۳۶۰، ما شاهد Grand Theft Auto 4 و بستههای الحاقی آن، Midnight Club: Los Angeles ،L.A. Noire ،Max Payne 3 و Red Dead Redemption و بسته الحاقی Undead Nightmare بودیم.
علاوه بر تمامی این عناوین کنسولی، همچنین بازیهایی مانند Grand Theft Auto: Chinatown Wars ،Grand Theft Auto: Vice City Stories و Grand Theft Auto: Liberty Stories را به عنوان پروژههای جانبی منتشر کرد. انتشار این تعداد بازی با سطح کیفی قابل قبول در کمتر از یک دهه واقعاً قابل تحسین است.
این مقایسه نشان میدهد که راکستار نه تنها تعداد بازیهای عرضه شده خود را کاهش داده، بلکه تنوع آنها را محدود کرده است. این شرکت در گذشته بازیهای متعددی را در ژانرهای متنوع و بر روی پلتفرمهای مختلف منتشر میکرد؛ اما حالا راکستار سالهاست در دو سری GTA و RDR خلاصه شده است.
البته دلایلی منطقی برای این تغییر رویه وجود دارد. اولین دلیلی که به ذهن هرکسی میرسد، GTA Online است. بخش آنلاین به عنوان یک مود چندنفره برای GTA 5 شروع به کار کرد، اما در طی چند سال به یکی از بزرگترین سرگرمیهای آنلاین تبدیل شد. به لطف GTA Online، بازی GTA V بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه فروخت و همچنان از طریق خریدهای درونبرنامهای، درآمد هنگفتی برای راکستار و شرکت مادر آن، Take-Two Interactive، به ارمغان میآورد.
با توجه به چنین درآمدی، جای تعجب نیست که بخش عمدهای از نیروی راکستار بر روی GTA Online متمرکز باشد. اما آیا این مورد به تنهایی دلیل ریسک کمتر راکستار در سالیان اخیر است؟ احتمالاً خیر، اما قطعاً راکستار تمایل ندارد افرادی که روی GTA Online کار میکنند را مشغول ساخت پروژهای مانند نسخه جدید Midnight Club کند.
همچنین این مسئله تا حد زیادی میتواند دلیل عدم انتشار بستههای الحاقی تکنفره برای GTA 5 و Red Dead Redemption 2 باشد. اگرچه بخش آنلاین RDR 2 به اندازه GTA Online نتوانست موفق ظاهر شود اما به هرحال پشتیبانی از آن خواهان نیروی کار عظیمی بود.
اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم، GTA Online تنها مقصر کاهش تنوع بازیهای راکستار نیست. اگر در سالهای اخیر به صنعت بازیها توجه کرده باشید، میدانید که هزینه و زمان موردنیاز برای توسعه بازیها به شدت افزایش یافتهاند. این روزها یک بازی AAA عادی به طور متوسط به ۴ تا ۶ سال زمان نیاز دارد تا تکمیل شود. حالا عظمت بازی، دقت بینظیر به جزئیات و سطح کیفیتی عناوین پرچمدار راکستار را در نظر بگیرید.
البته تعداد کمی استودیو هستند که بتوانند با هزاران کارمند و منابع مالی عظیم راکستار رقابت کنند. بنابراین این استودیو میتواند منابع بیشتری را به بازیهای خود اختصاص دهد. با این حال، جای تعجب نیست که بازیهایی مانند Grand Theft Auto 6 و Red Dead Redemption 2 به همچین زمان طولانی برای ساخت نیاز داشته باشند. زیرا این سطح از دقت و کیفیت، راهی به جز صرف زمان طولانی ندارد.
این امر البته هزینههای جانبی دیگری نیز دارد، و راکستار چندین بار به خاطر مسائل مرتبط با فشار کاری و فشار بیش از حد روی کارکنان مورد انتقاد قرار گرفته است. گزارشها حاکی از آن هستند که این شرکت اقداماتی را جهت بهبود این شرایط انجام داده است.
میتوان گفت این موضوع از کنترل راکستار خارج است. اگر قرار باشد عناوینی مانند دو سری Red Dead Redemption و Grand Theft Auto که صنعت بازیسازی را متحول میکنند توسعه دهد، راکستار به یک مخزن پر از پول و چندین سال زمان نیاز خواهد داشت. اگر بخواهیم روراست باشیم، در این مقطع زمانی هر بازیای که راکستار عرضه کند و به سطح موردانتظار گیمرها نرسد، با سیل وحشناک نقدهای منفی و اعتراض طرفداران روبهرو خواهد شد.
درآمد مستمری که GTA Online دارد، به راکستار اجازه میدهد تا برای بازیهای خود زمان و منابع مالی مورد نیاز را صرف کند. که خود این موضوع یک موقعیت منحصربهفرد برای این استودیو است. برای این که همچین جریان درآمدی متوقف شود، Grand Theft Auto 6 و بخش آنلاین آن باید ضعیف عمل کنند. با توجه به شرایط فعلی و طرفداران پر و پا قرص GTA، باید گفت که این امر بسیار بعید به نظر میرسد.
در نهایت، تصمیمات راکستار عمدتاً به سوی بهترین استفاده و بیشترین سود مالی از منابع در دسترس خواهد رفت. آیا ما میخواهیم ببینیم که این شرکت کمی از تمرکز بر روی Grand Theft Auto و Red Dead Redemption دست برداشته و عناوین متنوعتری ارائه میدهد؟ البته که بله، اما هیچ شکی نیست که این امر به معنی تمرکز کمتر بر ماشین پولساز راکستار یعنی GTA Online است.