نگاهی بر آینده Xbox و مایکروسافت در گیمینگ

Xbox با تمام پستی و بلندیهایش، نقش مهمی در بازار ویدیوگیم ایفا کرده است. شایعات و خبرهای رسمی و غیررسمی اخیر از این برند بسیاری را نگران آیندهی آن میکند.
همین چند ماه پیش بود که جشن ۲۲ سالگی Xbox را در نوامبر ۲۰۲۳ دیدیم. ۲۰۲۳ سالی بود که کنسول مایکروسافت بعد از یک سال ضعیف و بدون بازی باکیفیت، چند عنوان فرستپارتی و سکندپارتی مناسب و سرگرمکننده را به خود دید؛ هرچند این عناوین فرستپارتی پتانسیل بیشتری داشتند اما توانستند سالی پربار را برای Xbox و مایکروسافت رقم بزنند. چشم به انتظار ادامهی این مسیر با عناوین معرفیشده و جذاب برای سال ۲۰۲۴ بودیم که اخبار نگرانکننده از راه رسید و هر منبع شناختهشده و نشده شایعاتی مبنی بر عرضهی تمام بازیهای فرستپارتی Xbox برای کنسولهای دیگر را میداد. خبرهایی مبنی بر تغییر رویکرد گیمپس نیز وجود داشت که بر این شعله میافزود.
سکوت مایکروسافت و فیلاسپنسر طرفداران را نگرانتر میکرد و منتظر یک تکذیبیهی قوی از سوی آنها بودند. آیا سکوت به منزلهی تایید بود یا عدم اهمیت به شایعات بیاساس؟ هر چه که بود نهایتا اسپنسر خبر از برگزاری یک پادکست تحت عنوان Bussines Update داد که در آن از “استراتژیهایی جدید” رونمایی خواهد شد. پادکست مذکور نیز برگزار شد و خبر از عرضهی ۴ عنوان نامعلوم برای تمام پلتفرمها داد و همچنین گفته شد سرویس گیمپس به شکل سابق کار خود را ادامه میدهد و نه تنها خبری از حذف عرضهی روز اول انحصاریهای فرستپارتی در آن نیست، بلکه بازیهای Activision Blizzard King نیز در سال جاری به آن اضافه میشوند که شروعکنندهی آن Diablo IV و مهیجترین آن بازی جدید Call Of Duty در روز عرضه خواهد بود. نهایتا گفته شد Xbox همواره تنها کنسول بازی دارندهی Gamepass باقی میماند.
با وجود اینها آیندهی Xbox از نظر بسیاری روشنتر و واضحتر از قبل است و بعضی نیز به استراتژی مبهم عرضهی ۴ بازی نامعلوم برای پلتفرمهای دیگر مشکوک هستند. در مورد کنسولهای بازی، قطعا بازیهای انحصاری و مختص آن دستگاه همواره حرف اول را در ارزش خرید آن میزنند و در جایگاه دوم هم سرویسهای آن کنسول قرار میگیرد. این مورد که این بازیها چگونه در دسترس خریداران قرار بگیرند نیز مهم است و هرچقدر دسترسی به بازیها آسانتر و مقرون به صرفهتر باشد و در کنار آن کیفیت خود را نیز حفظ کنند قطعا یک پیروز همهجانبه را در مارکت ویدئوگیم خواهیم داشت.
اسپنسر با قاطعیت از عدم عرضهی عناوین جدید و بزرگ Xbox مانند Starfield و Indiana Jones گفت و وقتی هم از او در این مورد پرسیده شد گفت برنامهای به جز آن ۴ بازی برای پلتفرمهای دیگر وجود ندارد ولی باید عملکرد این عناوین را در پلتفرمهای دیگر ببینیم و نمیتوان گفت یک بازی در هیچ بازهی زمانی برای کنسولهای دیگر عرضه نمیشود. در واقع او عرضهی بازیهای بیشتر برای پلتفرمهای دیگر را کاملا محکوم نمیکند و ممکن است عملکرد خوب این عناوین به عرضهی بازیهای بیشتر نیز منجر شود؛ اما چه بازیهایی؟ سوال مهم این است که مدیران ارشد Xbox چه عناوینی را در ادامهی راه برای کنسولهای سونی و نینتندو در نظر گرفتهاند و هدف آنها چیست؟
چهار بازی مذکور در پادکست احتمالا Sea Of Thieves، Grounded، Pentiment و Hi-Fi Rush باشند. با توجه به نوع این بازیها متوجه میشویم دو عنوان لایوسرویس با تاکید بر عناصر آنلاین از Xbox Game Studios و دو عنوان تکنفرهی AA با بودجهی پایین از Xbox Games Studios و Bethesda در بین آنها است که به خوبی میتواند نقشهی راهی برای استراتژی جدید مایکروسافت ترسیم کند. نقشهی راهی که خبر از عرضهی بازیهای فرستپارتی سرویسمحور آنلاین و بازیهای AA تکنفره که متناسب با سختافزار سوییچ باشند در آیندهای نزدیک به صورت همزمان یا فاصلهای نزدیک برای تمام پلتفرمها منتشر خواهند شد و همچنان تجربهی دیگر انحصاریهای مایکروسافت و Xbox تنها در PC و Xbox قابل تجربه خواهند بود.
در واقع Xbox با این استراتژی سعی دارد هم فاصلهی درآمدزایی خود را با پلیاستیشن به جهت فروش بسیار پایینتر در بازار کنسولها جبران کند و هم مخاطبین جدیدی را برای تجربهی بازیهای بزرگ و اصلی Xbox به سمت خود بکشاند، کاری که سونی نیز مدتی است با فرستپارتیهای بزرگ خود روی PC انجام میدهد و در جذب مخاطبین PC به سمت PS5 برای تجربهی زودهنگام این عناوین موفق بوده است. مطمئنا تجربهی بازیهای AA باکیفیت فقط گوشهای از کیفیت انحصاریهای آیندهی مایکروسافت را به مخاطبین دیگر پلتفرمها نشان خواهد داد و تاثیر زیادی در جذب آنها برای خرید Xbox برای تجربهی بازیهای فرستپارتی بزرگ خواهد داشت.
عرضهی بازیهای لایو سرویس و عناوین AA تکنفره برای سوییچ و PS5 میتواند نقش مهمی در جذب سرمایه برای ساخت فرستپارتیهای بزرگ و Console Seller داشته باشد و در کنار آن در تامین بودجهی لازم برای گسترش سرویس گیمپس و ادامه دادن عرضهی بازیهای فرستپارتی در روز عرضه روی آن کمک کند. با توجه به افزایش هزینههای بازیسازی و سخت شدن ابقا در این صنعت به قدرت قبل برای تمامی کمپانیها، خریداری شدن بازیهای لایوسرویس و کوچکتر توسط جامعهی گیمرهای بسیار بالای سوییچ و پلیاستیشن میتواند کمک مالی بسیار مفید و بزرگی برای مایکروسافت در جهت پیشبرد اهدافش باشد.
اسپنسر، بوتی و باند میدانند که حذف بازیهای انحصاری کنسولی بزرگ و گیمپس از Xbox منجر به مرگ آن خواهد شد؛ همانطور که اگر عناوین انحصاری و سرویسهای هر کنسولی را از آن بگیرید تفاوتی با نابودی آن ندارد. تاکید آنهای روی انحصاری باقیماندن بازیهای اصلی و بزرگ تکنفره برای Xbox و عدم عرضهی Gamepass برای پلتفرمهای دیگر و عدم تغییر روال کار گیمپس نیز به همین جهت است. مایکروسافت هر استراتژی دیگری را نیز در ادامهی راه در پیش بگیرد به منظور جذب مخاطب برای سرویس گیمپس و تجربهی بازیهای فرستپارتی Xbox خواهد بود و هیچگاه این دو برگ برندهی خودش را از دست نمیدهد.
با توجه به در دسترس بودن سرویس گیمپس روی Xbox، کامیپوترهای شخصی، موبایل و حتی بسیاری از تلویزیونهای هوشمند، عرضهی بازیهای سرویسمحور و کوچکتر برای سوییچ و پلیاستیشن منجر به افزایش مخاطبین این سرویس نیز میشوند و در واقع مایکروسافت با این کار با یک تیر دو نشان میزند: کسانی که علاقهای به تهیهی سرویسها ندارند و علاقه به مالکیت بازیها دارند و بودجهی فضایی نیز در اختیار ندارند به سمت تهیهی Xbox خواهند رفت و افرادی که علاقمند به گیمپس و تجربهی بازیها از سرویس هستند، به مخاطبین گیمپس روی Xbox یا دیگر مکانهای قابل تجربه افزوده خواهند شد.
نکتهای که قابل توجه است این است که تنها باید منتظر عرضهی بازیهای لایوسرویس و AAهایی روی پلتفرمهای سوییچ و پلیاستیشن باشیم که به خوبی و بدون مشکل فنی روی سوییچ قابل تجربه باشند. مایکروسافت هیچگاه عنوانی را بدون عرضه روی سوییچ برای PS5 یا کنسولهای بعدی سونی عرضه نخواهد کرد و این نیز دلیل محکم دیگری برای وسعت کم و محدود بودن عناوینی است که در راه کنسولهای دیگر هستند.
تا زمانی که استراتژی جدید Xbox به شکل گفته شده باقی بماند و عملکرد خوب این نوع از بازیهای روی پلتفرمهای رقیب منجر به طمع مدیران مایکروسافت و Xbox نشود، آیندهی خوبی را میتوان برای Xbox متصور شد. آیندهای که بازیهای انحصاری و فرستپارتیهای بزرگ این برند با کیفیت بیشتری راهی بازار میشوند و فروش این کنسول به سبب موفقیت بازیهای فرستپارتی کوچکتر روی کنسولهای دیگر افزایش یافته و مخاطبین گیمپس نیز بیشتر شدهاند و از رقم کنونی ۳۴ میلیونی بسیار فراتر رفتهاند.
در سوی دیگر سکه نیز طمع مدیران این کمپانی بعد از گذشت چند سال از این استراتژی و تصمیم برای عرضهی بازیهای فرستپارتی بزرگ حتی با فاصلهی زمانی برای پلتفرمهایی به جز Xbox و PC یا در اختیار دادن سرویس گیمپس حتی به طور محدود برای کنسولهای دیگر بوده که قطعا بعد از یک سودآوری کوتاهمدت، شکست سختی را برای Xbox رقم میزند. Xbox همین حالا هم با در اخیار داشتن دو برگ برندهی عناوین انحصاری با استودیوهای زیاد و سرویس گیمپس همچنان راه طولانیای تا رسیدن به Playstation به خود میبیند و با این کار فقط پایان خود را رقم خواهد زد؛ امیدواریم همواره حالت قبلی وجود داشته باشد و شاهد ابقای این برند قدرتمند در ویدئوگیم و رقابت جذاب کنسولها باشیم.
شما در مورد آیندهی این Xbox چه فکر میکنید؟ آیا با استراتژی جدید مایکروسافت موافقید و فکر میکنید به رقابت Xbox در بازار کنسولها کمک میکند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.