رئیس سابق پلی استیشن: سرویسهای اشتراکی نمیتوانند از سازندگان عناوین AAA پشتیبانی کنند

مدیر عامل سابق پلی استیشن معتقد است که سرویسهای اشتراکی نمیتوانند بازیهای AAA را پشتیبانی کنند، چراکه هزینههای توسعه بسیار بیشتر هستند.
سرویسهای اشتراکی بازی در میان رشد خود در سالهای اخیر، نظرات متفاوتی در خصوص آنها وجود دارد. در حالی که استودیوهایی مانند لاریان (Larian) از تعامل با آنها خودداری میکنند، توسعهدهندگانی مانند سازندهی عنوان Lies of P این سرویسها را تحسین کردهاند.
اخیراً مدیر عامل سونی اعلام کرد که سرویسهای اشتراکی را به اندازه فروش سنتی بازیها ارزشمند نمیداند، زیرا بازیکنان ترجیح میدهند هر بار یک بازی را انجام دهند. به نظر میرسد رئیس سابق پلی استیشن نیز با این موضوع موافق است و اظهار میدارد که این سرویسها قادر به پشتیبانی از توسعهدهندگان عناوین AAA نیستند.
هزینه توسعهی بازیهای AAA در یک دههی گذشته افزایش یافته است و کسب سود از طریق سرویسهای اشتراکی ماهانه را برای استودیوهای بزرگتر به چالش میکشد. شاون لیدن (Shawn Layden)، مدیرعامل سابق پلی استیشن، در مصاحبه با What’s Up PlayStation، دیدگاههای خود را در مورد وضعیت فعلی صنعت بازی و مسیر آینده آن به اشتراک گذاشت.
شاون لیدن معتقد است که سرویسهای اشتراکی برای افرادی که میخواهند بازیهای مختلف را امتحان کنند ارزشمند است، اما او میگوید که این یک پلتفرم مناسب برای عناوین A و AA است. وی همچنین اعتقاد دارد که توسعهدهندگان AAA که بازیهایی را روی این سرویسها عرضه میکنند، نمیتوانند هزینههای ساخت بازی خود را بازگردانند. وی در ادامه افزود هر دو سرویس اشتراکی Game Pass و PS Plus میتوانند درآمد کافی برای حفظ خود به دست آورند، اما کمک چندانی به توسعهدهندگانی که میلیونها دلار برای پروژههای AAA هزینه میکنند، نخواهند داشت.
در حالی که نظرات مختلفی در مورد سرویسهای اشتراکی وجود دارد، اما برخی معتقدند که اشتراک بازی به مقرون به صرفهتر شدن سرگرمی کمک میکند. با افزایش قیمتها، هر روز که میگذرد این سرگرمی غیر قابل دسترستر میشود. شاید یک حد وسط برای آینده لازم باشد. ناشری مانند EA معمولاً چند ماه پس از انتشار بازیها، آنها را در سرویس اشتراکی خود منتشر میکند و از خریدهای یک روزه در طول هیجان اولیه بهره میبرد. این روش ممکن است بهترین راه برای استفاده از این سرویسها باشد که به توسعهدهندگان و مصرفکنندگان کمک میکند.
با این وجود، با توجه به اینکه سیاست مایکروسافت حول محور Game Pass میچرخد، جالب است که ببینیم صنعت بازی به کدام سمت و سو خواهد رفت. ایکس باکس امسال قرار است چندین عنوان AAA با بودجه بالا را در سرویس اشتراکی خود عرضه کند.