رئیس سابق پلی استیشن: «انحصار» نقطه ضعف بازیهای بزرگ و پرخرج است

شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس سابق پلی استیشن، در مصاحبۀ جدید خود میگوید که سونی نیاز دارد بازیهای خود را به PC بیاورد تا بودجههای کلان عناوین بلاکباستری فرست-پارتی خود را توجیه کند.
لیدن که تقریباً ۳۰ سال به عنوان رئیس بخش سرگرمیهای تعاملی سونی (SIE) و استودیوهای جهانی پلی استیشن (Playstation Worldwide Studios) فعالیت داشته است، در مصاحبۀ جدید خود با گیمزبیت (GamesBeat)، پیرامون آیندۀ انحصاریهای کنسولی صحبت کرد. وی در این باره گفت:
وقتی هزینههای شما برای یک بازی از ۲۰۰ میلیون دلار فراتر میرود، انحصار به پاشنه آشیل تبدیل خواهد شد. این موضوع بازار قابل استناد را کاهش میدهد، به خصوص زمانی که به دنیای بازیهای سرویسمحور یا رایگان وارد بشوید. پلتفرم دیگر، تنها یک راه دیگر برای افزایش تعداد مخاطبین محسوب میشود.
در دنیای عناوین free-to-play، همانطور که میدانید، ۹۵ درصد مردم یک سنت هم هزینه نمیکنند. اینجا موضوع کسب و کار مطرح میشود. شما باید تا میتوانید پلیرهای خود را افزایش دهید. Helldivers 2 به پلی استیشن نشان داد که عرضۀ همزمان روی PC چقدر ارزش دارد. باز هم میگویم، هر چه دسترسی گسرتش یابد، مخاطبین بیشتری پیدا میکنید.
بازیهای تکنفره چندان تحت این فشار برای عرضه روی چندین پلتفرم قرار ندارند، اما اگر هزینۀ بازی شما ۲۵۰ میلیون دلار باشد، باید بتوانید آن را به بیشترین تعداد افراد و مخاطبین ممکن بفروشید، حتی اگر در نتیجه، تنها ۱۰ درصد فروش بیشتر شود.
تعداد کنسولهای فروخته شده در جهان – اگر از زمان PS1 حساب کنیم و همه را با هم جمع بزنیم – فراتر از ۲۵۰ میلیون دستگاه نمیشود. ارزش دلار به مرور بالاتر رفته، اما وقتی به بازار نگاه میکنم، متوجه میشوم که مدام در حال فروش محصولات به افراد همیشگی هستیم و جامعه گیمینگ کنسولی گسترش نیافته است.
لیدن در حال حاضر به عنوان مشاور، با کمپانیهایی مانند Tencent و Readygg همکاری میکند. وی قبلاً اعلام کرده بود که معتقد است این صنعت تلاش نکرده تا مخاطبین دور از کنسول را به سمت خود جذب کند.
نظر شما در این باره چیست؟