حدود ۵۰% از بازیهای فرست پارتی پلی استیشن به صورت فیزیکی فروخته میشوند

اطلاعات فاش شده نشان میدهد پلی استیشن در آینده نزدیک تولید دیسکهای فیزیکی را متوقف نخواهد کرد، زیرا حدود
۵۰% از فروش عناوین فرست پارتی این برند به صورت نسخههای فیزیکی بوده است.
یک بررسی و تحلیل جدید نشان میداد که بیش از ۸۳% از بازیهای کنسولی طی سال ۲۰۲۳ به صورت دیجیتالی فروخته شدند. با این حال، ظاهراً پلی استیشن از این روند اجتناب میکند، چراکه فروش فیزیکی آن همچنان قابل توجه است.
با توجه به اطلاعات به دست آمده از افشای Insomniac Games، درصد زیادی از فروش بازیهای پلی استیشن همچنان به دیسکهای فیزیکی وابسته است. به عنوان مثال، بازی God of War Ragnarok در مجموع ۱۵ میلیون نسخه فروخت. از آنجایی که دادهها تا اواسط سال ۲۰۲۳ معتبر هستند و استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica) فروش ۱۵ میلیونی بازی مذکور را در ماه دسامبر اعلام کرد، میتوانیم فرض کنیم که فروش کل آن تا ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۲ تا ۳ میلیون واحد کمتر بوده است.
با فرض اینکه God of War Ragnarok تا ژوئن سال گذشته ۱۲ میلیون واحد فروخته است، تقسیم آن بین نسخههای فیزیکی و دیجیتالی بین ۸ تا ۴ میلیون خواهد بود. توجه به این نکته مهم میباشد که بسیاری از نسخههای دیجیتالی این اثر به عنوان بخشی از خرید کنسول PS5 همراه شدهاند.
از سوی دیگر، بازی The Last of Us Part 2 بیش از ۱۰ میلیون واحد فروخته است. با این حال، رقم مذکور قدیمی است و حدود ۶.۳ میلیون نسخه دیجیتالی از این بازی تا ژوئن ۲۰۲۳ فروخته شد. در هر صورت، حداقل ۴۰% از کل نسخههای فروخته شدهی این بازی به دیسکهای فیزیکی اختصاص داشته است.
در عین حال، روند مشابهی نیز در عنوان Ghost of Tsushima دیده میشود. یک میانگین نشان میدهد که تقریباً نیمی از فروش عناوین فرست پارتی پلی استیشن شامل نسخههای فیزیکی است. با این حال، برخی بازیها نشان میدهند که فروش فیزیکی میتواند دو برابر فروش دیجیتالی باشد.
بازیهای فیزیکی همچنان مزایای مختلفی دارند. بازیکنان میتوانند آنها را به فروش برساند، مبادله کنند و همچنین قادر هستند کالکشن و آرشیوهای مختلف از آنها جمعآوری نمایند. این ارقام حاکی از آن است که طرفداران پلی استیشن احتمالاً در آینده هیچگونه نگرانی پیرامون تمام دیجیتالی شدن بازیها نخواهند داشت. از سوی دیگر، سونی اخیراً یک کارخانه عناوین فیزیکی جدید را در برزیل افتتاح کرده است که با تاکید بر اهمیت رسانههای فیزیکی، بازیها را در تمام کشورهای آمریکای جنوبی توزیع میکند.