از Sweet Baby Inc، پرحاشیهترین مبحث این روزهای گیم، چه میدانید؟

یکی از داغترین مباحث چند ماهه اخیر گیمینگ، مربوط به حواشی پیرامون Sweet Baby Inc است. در این مقاله نگاهی به این حواشی خواهیم داشت.
شرکت Sweet Baby Inc چیست و چگونه متولد شد؟
Sweet Baby Inc به صورت رسمی در سال ۲۰۰۸ کار خود را به عنوان شرکتی آغاز کرد که خدمات مشاورهای و راهنمایی روایی و داستانی بازیهای ویدیویی را ارائه میداد. هر چند بنابر گفته Kim Belair، یکی از دو موسس این کمپانی، ایده کلی این شرکت قبلتر در ذهن او و David Bedard شکل گرفته بود و رفتهرفته، این ایده اولیه به سازوکاری عظیمتر و تاثیرگذارتر تبدیل شد. در این رابطه، Kim Belair در مصاحبه با InclusionFX چنین گفت:
در سال ۲۰۱۸، من و یکی از بهترین دوستانم [David Bedard]، بعد از ترک Ubisoft یک کمپانی تاسیس کردیم که در ابتدا، فقط یک هدف کلی داشت؛ نوشتن. ما میخواستیم در صنعت بازیهای ویدیویی بنویسیم و کار کنیم؛ اما به سرعت متوجه شدیم که ما دو نفر میتوانیم کارهای بزرگتر و عظیمتری انجام دهیم؛ کارهایی که در صنعت ویدیو گیم سابقه نداشت و ما از آنها محروم بودیم. کارهایی که به ما روحیه ببخشند، ما را امیدوار کنند، برای استعداد ما ارزش قائل شوند و به ما کمک کنند تا استعدادمان رو شکوفا کنیم.
خانم Kim Belair، یکی از موسسان Sweet Baby Inc
او ادامه داد:
و خب در نتیجه، امروز کاری که ما انجام میدهیم، نویسندگی، طراحی روایت، دنیاسازی، خلق و گسترش شخصیت و در درجه اول، داستان است. در وهله بعدی، هدف ما حمایت کامل از استعدادهای موجود در این صنعت است. از آنها حمایت کنیم، آنها را پرورش دهیم و صدای آنها که اغلب خاموش میشود را به گوش همه برسانیم.
در ادامه مصاحبه، او در مورد چگونگی متقاعد ساختن استودیوها و سازندگان و افراد کلیدی این صنعت، چنین گفت:
اگر شرکتها ارزش کار شما را درک نمیکنند و علاقهای به همکاری و گرفتن مشاوره ندارند، با تیم بازاریابی آنها جلسه بگذارید، قهوه بخورید و این حقیقت را به آنها نشان دهید که در صورت همکاری نکردن، چه عواقبی در انتظار آنها است. وقتی به مخاطبان، خانوادهها و افراد درگیر این صنعت نگاه میکنید، در مییابید که این قضیه کاملاً جدی است.
همانطور که از صحبتهای او میتوان برداشت کرد، به نوعی شرکت Sweet Baby Inc با متقاعد ساختن شرکتها، راه خود را به بسیاری از آثار و بازیهای امروزی باز کرده است. حقیقتی که نمیتوان نادیده گرفت، این است که اگر شرکت مورد بحث یک دهه زودتر تأسیس میشد، امکان نداشت بتواند به این سرعت راه خود را به آثار بزرگی مثل God of War Ragnarok یا Alan Wake 2 باز کند. این حقیقت که مباحث حقوقی پیرامون اقلیتهای نژادی و اقلیتهای دیگر (Minorities)، چند سالی است که فوقالعاده در کشورهای غربی اهمیت پیدا کرده و رسانهها به شدت در این زمینه فعال بودهاند، کمک شایانی به Sweet Baby Inc کرد تا به سرعت بتواند کار خود را گسترش دهد.
از سوی دیگر، نمیتوان نادیده گرفت که حتی اگر Sweet Baby Inc تاسیس نمیشد، دیر یا زود سیل عظیم جریانات آزادیخواهی و حقوق اقلیتها به بازیهای ویدیویی نیز ورود میکرد؛ همانطور که صنعت فیلم، سینما و انیمیشن کاملاً تحت تاثیر این موارد قرار گرفته است. شاید در سال ۲۰۰۱ این حقیقت که سهگانه ارباب حلقهها بدون بازیگر سیاهپوست یا اقلیتهای دیگر ساخت شد، آنچنان بحث برانگیز نبود؛ اما ساخت فیلمهای بلاک باستری عظیم بدون حضور اقلیتها، خصوصاً سیاهپوستان، در عصر فعلی امکانناپذیر است؛ حتی اگر به قیمت به چالش کشیدن مفاهیم و منطق روایی داستان و دنیای اثر باشد. کافی است به اقتباس سریالی The Witcher نگاه کنید تا به خوبی این مسئله را متوجه شوید.
از بحث دور نشویم. پس متوجه شدیم که Sweet Baby Inc هم در بخش نویسندگی، دنیاپردازی و پرداخت شخصیت فعالیت کرده و هم نقشی کلیدی را به عنوان مشاور نویسندگی ایفا میکند. استودیوهای مختلف از Insomniac گرفته تا Remedy، با Sweet Baby Inc مشورت کردهاند تا هم اقلیتها حضور و پرداخت خوبی داشته باشند (میتوان اشاره کرد که سیاهپوست بودن Saga Anderson در عنوان Alan Wake 2 یکی از این مشاورهها بوده است) و هم موارد اخلاقی مختلف به خوبی رعایت شده باشند. صحبتهای موسسان Sweet Baby Inc حول محور حضور عادلانه قشرهای مختلف در بازیهای ویدیویی، به خوبی سازوکار فکری این شرکت را نشان میدهد.
شرایط جدید، این چنین ایجاب کرده است
همانطور که گفتم، حقیقت این است که لزوماً نیازی نبود یک شرکت مثل Sweet Baby Inc تاسیس شود تا شاهد تغییرات در بازیهای ویدیویی از حیث روایت و داستان باشیم. مهمترین دلیلی که سازندهها و ناشران با Sweet Baby Inc همکاری میکنند و به صورت گسترده از آنها مشورت میگیرند، این است که خط مشی آنها نیز کاملاً منطبق با رویکرد Sweet Baby Inc است و هر دو در یک راستا حرکت میکنند. وگرنه Sweet Baby Inc به عنوان یک شرکت مشاورهای و نویسندگی، نمیتواند با زور و فشار شرکتهای دیگر را به تبعیت از خود وادار کند. در واقع، برای بسیاری از کمپانیهای بزرگ، خلقت Sweet Baby Inc بسیار مفید بوده؛ چرا که به جای کشمکشهای داخلی برای نشان دادن مناسب اقلیتها، زنان و موارد مشابه، با مشورت و کمک گرفتن از Sweet Baby Inc میتوانند مطمئن باشند که خط مشی مورد نظر به خوبی دنبال میشود و پس از عرضه اثر خود، به خاطر غفلت در پرداختن به موارد مربوط به اقلیتهای نژادی یا اقلیتهای دیگر، مورد هجوم واقع نمیگردند.
حواشی ادامه مییابد
بعد از بزرگ شدن نام این شرکت، جنبشهای ضد Woke به این شرکت حمله کردند و سیاستهای افراطی آنها را به باد انتقاد گرفتند. کار تا آنجایی پیش رفت که کاربری برزیلی در استیم، با ساخت گروهی به شناسایی و معرفی آثاری که با همکاری Sweet Baby Inc ساخته شدهاند پرداخت؛ گروهی که بالای صد هزار نفر آن را دنبال میکنند. پس از سروصدای ایجاد شده توسط این اتفاق، شرکت Sweet Baby Inc تلاش کرد که اکانت استیم آغازکننده این جریان را به دلیل «اقدامات و آزار افراطگونه» مسدود کند. Kabrutus، موسس گروه مذکور، در این باره چنین گفت:
چند ماه پیش از عرضه Suicide Squad: Kill the Justice League، من شروع به مشاهده روندی جدید در بازیهای تازه عرضه شده کردم. شخصیتهای مرد ضعیفتر نشان داده میشوند و خصوصاً در مقابله با شخصیتهای زن، توانایی کمتری دارند و ضعیفتر هستند. شخصیتهای کلیدی زن در بازیها چهرههای زشتتری پیدا کردهاند و از همه مهمتر، فکر میکنم تمام کسانی که نسخه جدید God of War را به اتمام رساندند، وقتی با دیالوگِ «ما باید بهتر از این باشیمِ» کریتوس مواجه شدند و دیدند او ثور را بخشید، از این قضیه حیرتزده گشتند.
در ادامه، او در پاسخ به سوالی در مورد هدفش از ساخت گروهی برای شناسایی بازیهای Sweet Baby Inc، چنین گفت:
من مدتها بود که میدیدم مخاطبان با این قضیه دستوپنجه نرم میکنند. عرض سه دقیقه لوگوی مورد نظرم را ساختم و بعد در گوگل سرچ کردم که چگونه میتوانم صفحه Curator بسازم؛ به همین راحتی. من فقط یک پیام برای سازندهها دارم. از شرکتهایی مثل Sweet Baby Inc نترسید. آنها ضعیف هستند. به جای اهمیت دادن به خواست آنها، به خواست گیمرها توجه کنید!
پس از حواشی مربوط به این صفحه، مسئله به سرعت مخاطبان را به دو جبهه تبدیل کرد. جبهه Anti Woke از این صفحه حمایت کرده و به انتقاد شدید از آثار جدید و رویکردهای تازه پرداختند. از سوی دیگر، گروهی به پشتیبانی از Sweet Baby Inc درآمده و تغییرات روایی جدید را لازم و ضروری دانستند. بحثی که تا امروز هم ادامه دارد و با توجه به پررنگ شدن فعالیت Sweet Baby Inc، بعید است به این زودیها خاتمه پیدا کند. از آنجایی که تعدادی از گیمرها دست به تحریم آثار مرتبط با این شرکت زدهاند، باید دید حواشی موجود به کجا منتهی میشوند و واکنش بعدی این شرکت چه خواهد بود؟
سخن پایانی:
باید انتظار حواشی بیشتری را داشته باشیم؛ زیرا قطعاً این موارد در آثار آینده پررنگتر خواهند شد و دوباره شاهد دوقطبی شدن مخاطبان خواهیم بود. با توجه به خط مشی جدید رسانهای در جهان، میتوان گفت نسل جدید بازیهای ویدیویی، قطعاً با رویکردهای فرهنگی تازهای ساخته خواهند شد و این امر اجتنابناپذیر است.