از دیمنز سولز تا الدن رینگ؛ بدترین مناطق در بازیهای سولزبورن

طراحی مرحله (Level Design) عالی، یکی از چیزهایی است که بازیهای فرامسافتور (From Software) به آن شهرت دارند؛ موردی که باعث بهچشم آمدن هرچه بیشتر مراحل بیکیفیت در این عناوین میشود! از دیمنز سولز تا الدن رینگ، در این مقاله به ۱۰ مورد از بدترین مراحل در بازیهای سولزبورن (Soulsborne) نگاهی میاندازیم.
*مناطق موجود در دیمنز سولز، سهگانه دارک سولز، بلادبورن، سکیرو و الدن رینگ برای نوشتن این لیست لحاظ شدهاند؛ اگر از هر یک از بازیهای مذکور، منطقهای در لیست نیست، بدین معنا است که در آن بازی، منطقهای که در حد این لیست بد باشد، وجود نداشته!*
۱۰- Smouldering Lake | Dark Souls 3
میتوان Smouldering Lake را در کنار Road of Sacrifices، فراموششدنیترین منطقه در دارک سولز ۳ (Dark Souls) دانست. این مکان که در زیر Catacombs of Carthus قرار دارد، یک منطقه اختیاری است و شامل دو بخش اصلیِ مُرداب و زیرزمین میشود. شخصا هرموقع که دارک سولز ۳ را تجربه میکنم، به سراغ تمامی مناطق و باسهای بازی میروم؛ ولی Smouldering Lake تنها منطقهای است که یا به آنجا نمیروم، و یا اگر بروم، سریعا باس منطقه را میکشم و حتی یک وجب از منطقه را نیز نمیگردم! اکنون که به آن فکر میکنم، اگر بخواهم یک دلیل اصلی برای چرایی چنین چیزی نام ببرم، آن دلیل نبود یک مقصد و هدف مشخص در Smouldering Lake و بهویژه بخش زیرزمینی آن است. در تقریبا تمام مناطق سری، یک هدف مشخص داریم که معمولا رسیدن به باس منطقه و یا صرفا، پیشروی به مرحله بعدی است و گشت و گذار و تعاملات طبیعی که با محیط و دشمنان در حین پیشروی بهسوی این هدف داریم، یکی از دلایل اصلی است که باعث میشود بازی کردن در این مناطق سرگرمکننده باشد.
اما Smouldering Lake اینگونه نیست و بههنگام رسیدن به این مکان، باس منطقه در مقابل شما و در انتهای مرداب قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید یک مسیر صاف را دنبال کنید که انجام این کار و طی کردن این مسیر، تنها بخش بسیار کوچکی از منطقه را پوشش میدهد و در نتیجه، اکثر این منطقه دست نخورده باقی میماند؛ این مورد باعث میشود که تعاملات شما با این منطقه، بهجای اینکه بهصورت طبیعی و در حین گشت و گذار در این مکان رخ دهد، تبدیل شود به یک فعالیت کاملا فرعی که برای انجام آن، باید از راه خود بزنید! این مورد درباره بخش زیرزمینی منطقه بدتر است، چونکه در آنجا، دیگر هیچگونه هدفی وجود ندارد و آن قسمت از منطقه صرفا یک هزارتو است که نه به باس و نه به منطقه دیگری ختم میشود! میتوان گفت که رسیدن به کمان زنبورکی عظیمِ واقع در انتهای منطقه، غیرفعال کردن آن و در نتیجه، گشت و گذار آزادانه بخش مرداب، هدف نهایی این منطقه است، ولی سوالی که مطرح میشود، این است که برای چه؟ حتی با وجود کمان زنبورکی عظیم نیز، میتوان بخش مرداب این منطقه را بدون سختی آنچنانی گشت و اتفاقا، روشن بودن این دستگاه برای دسترسی به دو بخش مختلف از مرداب لازم است!
البته، میتوان زیرزمین این منطقه را برای پیدا کردن آیتمهای مختلف و ارزشمند گشت، ولی چنین چیزی تنها در دور اول تجربه بازی یک دلیل خوب برای رفتن به این منطقه است و بدون وجود یک هدف نهایی خوب همچون یک باس و یا منطقه دیگر در انتهای این مسیر، دلیلی برای بازگشتن به این منطقه در دورهای بعدی بازی وجود ندارد. اینکه بخش زیرزمینی منطقه بسیار تو در تو است و شما بههنگام گشت و گذار در آن دائما حس سردرگمی دارید، و یا اینکه بسیاری از آیتمهای موجود در این مکان در میان مواد مذاب قرار دارند و تلاش برای دریافت آنها، به احتمال قطع به یقین منجر به مرگ شما میشود نیز، موارد دیگری هستند که باعث میشوند دوست داشتن این مکان سخت باشد!
شاید اگر محل رویارویی با باس این منطقه متفاوت بود و برای مثال، در انتهای بخش زیرزمینی این منطقه با آن رو به رو میشدیم، Smouldering Lake منطقه چندان بدی نمیبود، ولی در حال حاضر، خارج از دریافت تعدادی آیتم، دلیلی برای رفتن به این منطقه وجود ندارد و همین دلیل نیز، در دورهای بعدی بازی از بین میرود. بعید است که بعد از دور اول بازی، به این منطقه و بهویژه بخش زیرزمینی آن، بازگردید.
۹- Swamp of Sorrow | Demon’s Souls
منطقه Swamp of Sorrow اولین مرداب سمی در تمام سری است و همانطور که انتظار دارید، عبور از آن منجر به مسموم شدن شما میشود. مسموم شدن در دیمنز سولز (Demon’s Souls) نهتنها نوار سلامتی شما را بهصورت تدریجی کم میکند، بلکه اثرگذاری و قدرت آیتمهای ترمیم کننده نوار سلامتی شما (انواع Grass) را نیز کاهش میدهد!
در کنار موارد عادی و رایجی که باعث سخت و گاها، اعصاب خردکن بودن چنین مناطقی میشوند، موردی که باعث متمایز شدن این منطقه از سایر مردابهای سمی میشود، این است که در Swamp of Sorrow، امکان دویدن و حتی غلت زدن وجود ندارد! بدین معنا که تنها راه محافظت از خود در برابر حملات دشمنان در این منطقه، با دفاع کردن است؛ موردی که به خودیِ خود چندان بد نیست، اما چیزی که باعث میشود این منطقه از صرفا سخت و اعصاب خردکن فراتر برود، این است که تقریبا تمامی حملات دشمنان بزرگ موجود در این منطقه و تعدادی از حملات دشمنان کوچک، غیرقابل دفاع هستند! بدین معنا که اگر در نزدیکی یک دشمن بودید و او تصمیم گرفت که چنین حملهای بزند، تنها کاری که میتوانید بکنید، این است که به دشمن نگاه کنید و امیدوار باشید که بعد از حمله، زنده بمانید! وجود حملات غیرقابل دفاع برای دشمنان موجود در چنین منطقهای، در یک کلام کثیف است!
در میان آیتمهای اضافه شده به نسخه ریمیک (Remake) دیمنز سولز، Sodden Ring وجود دارد که به شما اجازه میدهد در مرداب آزادانه حرکت کنید و استفاده از این آیتم، عبور از این منطقه را بسیار آسانتر میکند. همچنین، استفاده از Regenerator’s Ring، سپرِ Adjudicator و یک سلاح Blessed لول بالا، به آرامی، نوار سلامتی شما را ترمیم و در نتیجه، به شما کمک میکنند تا آسیب وارده از سم را تا حد زیادی خنثی کنید و بهویژه در نسخه اصلی بازی که آیتم Sodden Ring در آن وجود ندارد، این آیتمها برای عبور از این منطقه بسیار کاربردی هستند.
۸- Iron Keep | Dark Souls 2
این موردی است که در طول سالها، بارها گفته شده، ولی سوارد شدن به یک آسانسور که به بالای اَبرها ختم میشود و رسیدن به مکانی که کَف آن، دریایی از گدازه است، نشان دهنده سطح دقت و تفکری است که در ساخت این منطقه بهکار رفته! منطقه Iron Keep متشکل از چندین اتاق و راهروی کوچک است که تعداد دشمنان موجود در آن، به مراتب بیشتر از چیزی است که چنین مکانی به آن نیاز دارد!
دشمنان بزرگ که مسیر شما را میبندند، در داخل راهروهای این منطقه قرار گرفتهاند تا سازندگان اطمینان پیدا کنند که راه سریعی برای پیشروی در این مکان وجود نداشته باشد و بازیکن مجبور شود برای پیشروی در این مکان، تقریبا همه دشمنان را بکشد. تنها موردی که باعث میشود این مکان جایگاه پایینتری نداشته باشد، امکان استفاده از تلههای موجود در محیط برای کنار آمدن با دشمنان است؛ موردی که بیشتر روی کاغذ کاربردی است تا در عمل، ولی خب، وجود آن از هیچچیز بهتر است.
این اولین منطقه از دارک سولز ۲ در لیست است و تعداد بیش از حد دشمنان، موردی است که درباره تعدادی دیگر از مناطق این عنوان نیز خواهید دید؛ بنابراین، بهتر است در همینجا درباره این مورد بیشتر توضیح دهم. تعداد زیاد دشمنان، چیزی نیست که لزوما بد باشد، ولی در مثالهایی که جلوتر از دارک سولز ۲ خواهیم دید، چنین چیزی جواب نمیدهد؛ کمبود فضا برای کنار آمدن با چندین دشمن، اینکه دشمنان مذکور چقدر جان و پویز (Poise) دارند، اینکه در بازی امکانات لازم برای کنار آمدن با اینقدر دشمن وجود دارد یا خیر و … مواردی هستند که باعث میشوند وجود تعداد زیادی دشمن در بسیاری از مناطق دارک سولز ۲ جواب ندهد. جنگیدن در آن واحد با ۱۰ دشمنِ Hollow معمولی که تقریبا هیچ پویزی ندارند و با یکی-دو ضربه میمیرند، با جنگیدن با ۱۰ شوالیه که پویز بالا دارند و با سه-چهار ضربه میمیرند، یکی نیست! اینها برخی از مواردی هستند که باعث میشوند تعداد بیش از حد دشمنان در بسیاری از مناطق دارک سولز ۲ مشکلساز باشد و خواستم در همین ابتدا، اینکه چرا چنین چیزی یک ایراد است را روشن کنم و لازم نباشد برای سایر مناطق لیست که تعداد بیش از حد دشمنان در میان مشکلات آنها ذکر شده، این موارد و دلایل را تکرار کنم.
۷- Lake of Rot | Elden Ring
یک منطقه سمی دیگر! این منطقه گیمیک (Gimmick) و ویژگی چندان خاصی مثل کاهش سرعت ندارد و تقریبا هیچ دشمنی در آن نیست؛ تنها مورد چالش برانگیز درباره این منطقه، آسیب احمقانهای است که سم موجود در این مکان به نوار سلامتی شما وارد میکند! آسیب ناشی از این سم چنان زیاد است که شما حتی با داشتن چندین آیتم سلامتی مختلف نیز، زمان بسیار محدودی برای گشت و گذار و یا صرفا رسیدن به آن سوی این دریاچه سمی دارید. نبود هیچگونه گیمیک خاص و دشمنان بسیار محدود، بیش از هر چیز باعث میشود که این منطقه خستهکننده باشد و گیمپلی آن به دویدن و جان خوردنِ بیوقفه خلاصه شود!
نکتهای که شاید آن را ندانید و میتواند به شما برای عبور از این منطقه و یا گشت و گذار در آن کمک کند، این است که شما میتوانید آسیب کمتری از سم موجود در این مکان دریافت کنید! شاید دقت کرده باشید که وقتی به داخل این دریاچه بروید و از آن بیرون بیایید، سم موجود در آن برای مدتی روی بدن شخصیت شما باقی میماند و باعث میشود که حتی بههنگام بیرون آمدن از دریاچه نیز، نوار مسمومیت شما به آرامی پر شود؛ اگر شما به داخل دریاچه بروید و قبل از اینکه مسموم شوید، از آنجا بیرون بیایید و بگذارید که سم باقی مانده روی بدن شما، نوار مسمومیت را پر کند، یک نسخه بسیار ضعیفتر از این سم بر روی شما اعمال میشود که تقریبا نیمی از آسیب سم معمولی را وارد میکند و باعث میشود که عبور کردن و یا گشت و گذار در این مکان، بسیار آسانتر شود!
۶- Shrine of Amana | Dark Souls 2
منطقه Shrine of Amana یک مکان عظیم و فرورفته در آب است که عبور از بخشهای آبی آن، سرعت حرکت شما را کم میکند. یکی از مواردی که باعث بدنامی این منطقه شده، تعداد دشمنان موجود در این منطقه است که بهشکل باورنکردنی زیاد است! بعید است که در این منطقه بتوانید با یک دشمن بجنگید و دشمن دیگری برای شما مزاحمت ایجاد نکند! جادوهای دشمنان ساحره موجود در این منطقه شما را تا آخر دنیا تعقیب میکنند و سرعت و پویز دشمنانِ Cleric موجود در این منطقه بیش از حد زیاد است! از آنجا که سرعت حرکت شما بههنگام حرکت در آب کم میشود، ولی سرعت حرکت دشمنان تغییری نمیکند، فرار کردن از دست دشمنان کاری نیست که بتوانید انجام دهید و برای پیشروی در این مکان، باید بیشتر دشمنانی که در مسیرتان قرار دارند را بکشید که همانطور که گفته شد، تعدادشان بسیار زیاد است. سادهترین و رایجترین راه برای عبور از این منطقه، استفاده از تیر و کمان و کشتن یکی-یکی دشمنان از راه دور است که اگرچه کار را آسانتر میکند، ولی ثابت ایستادن و تیر زدن به یک لشگر دشمن، بیش از حد زمانبر است و چندان مفرح نیست.
۵- Tomb of the Giants | Dark Souls
یک منطقه کاملا تاریک که مسیریابی در آن بدون داشتن یک منبع نور، تقریبا غیرممکن است؛ این ایده حتی روی کاغذ هم جالب نیست، ولی بازی تصمیم گرفته آن را با چندین و چند پرتگاه مختلف که سقوط از آنها منجر به مرگ درجای شما میشود، و دشمنانی با حملات فوقِ قوی و هیتباکسهای (Hitbox) گاها خراب ترکیب کند! این مکان با داشتن یک منبع نور که بهصورت خودکار عمل میکند (مثل کلاهِ Sunlight Maggot یا جادوی Cast Light) چندان بد نیست و خودِ منطقه نسبتا کوچک است، ولی در دور اول بازی که احتمالا تنها منبع نور شما یک فانوس ساده است، پیشروی در این منطقه میتواند بسیار کند و اسفناک باشد.
۴- Cave of the Dead | Dark Souls 2
منطقه Cave of the Dead یک غار بسیار کوچک و اختیاری در اولین بسته الحاقی دارک سولز ۲ است که وجب به وجب آن با مجسمههایی که به شما گلوله شلیک میکنند و در مناطقی همچون Black Gulch پیدا میشوند، پُر شده؛ منتهی، مجسمههای موجود در این غار، به جای گلولههای سَمی، به شما گلولههایی با آسیب Petrification پرتاب میکنند، بدین معنا که اصابت تنها چند گلوله این دشمنان به شما، منجر به مرگ آنی شما میشود! در کنار حملاتی که میتوانند شما را بهصورت درجا بکشند، موردی که باعث میشود این منطقه جزو بدترینهای سری باشد، این است که در Cave of the Dead هیچگونه آیتم خاصی که ارزش گشت و گذار داشته باشد، وجود ندارد! در تمام مناطق دیگر موجود در لیست، حداقل یک سلاح، حلقه، لباس و … خاص که فقط در همان منطقه پیدا میشود، وجود دارد و بههمین خاطر، آن مناطق تاحدودی ارزش گشت و گذار دارند؛ ولی در این منطقه هیچگونه آیتم خاص و منحصر بهفردی (حداقل تا قبل از شکست دادن باس) وجود ندارد!
بهصورت خلاصه، Cave of the Dead یک منطقه با خطر مرگ آنی است که گشت و گذار در آن مفرح نیست و بهخاطر نبود آیتم خاص و منحصر بهفردی در آن، حتی دلیلی برای گشت و گذار در آن وجود ندارد! این شاید تنها منطقه در تمام سری باشد که فقط برای رَد کردن و جان سالم به در بردن ساخته شده و در انتهای آن، یکی از بدترین باسها در تمام سری منتظر شما است!
۳- Demon Ruins & Lost Izalith | Dark Souls
توسعه شتابزده نیمه دوم دارک سولز، موردی است که بسیاری از آن آگاه هستند؛ اما اگر یک منطقه وجود داشته باشد که به بهترین شکل ممکن، مشکلات توسعه این بخش از بازی را بهتصویر میکشد، آنجا Demon Ruins و Lost Izalith است که در واقع دو منطقه محسوب میشوند، ولی بهخاطر اینکه این دو مکان دنباله یکدیگر هستند، در یک جایگاه قرار گرفتهاند. در طول سری، هیچ مکانی وجود ندارد که به چنین شکل بیسلیقهای، دشمنان تکراری را در کنار یکدیگر کپی-پیست کرده باشد! در یک بخش از منطقه بیش از ۲۰ دشمن تکراری در کنار یکدیگر قرار داده شدهاند و گمان نکنم که حتی فکر جنگیدن با آنها، به ذهن بازیکنی خطور کند! در تمام سری، هیچ مکان دیگری وجود ندارد که اینقدر باس بیکیفیت در خود جای داده باشد و چهار باس موجود در Demon Ruins و Lost Izalith، جزو بدترینها در کل بازی هستند!
اگر یک مورد وجود داشته باشد که این منطقه را کمی قابلتحمل میکند، وجود میانبُری است که با رسیدن به لول مکث در اتحاد Chaos Servant به آن دسترسی پیدا میکنید و به شما اجازه میدهد بخش بزرگی از منطقه را رد کنید، ولی حتی با وجود این مورد، مناطق Demon Ruins و Lost Izalith، باسهای آن و علیالخصوص باس آخر آن، بدترین بخشهای تجربه نسخه اول دارک سولز را رقم میزنند. تاکنون چند بار پیش آمده که خواستهام بار دیگر نسخه اول دارک سولز را تجربه کنم و فکر سر و کله زدن دوباره با این منطقه و بهویژه باس آخر آن، باعث شده که از انجام این کار صرف نظر کنم!
۲- Iron Passage | Dark Souls 2
در طول این مقاله و در چند نقطه، راجع به تعداد بیش از حد دشمنان در دارک سولز ۲ صحبت شد، ولی هیچکدام از مناطق دیگر نبودند که تعداد بیش از حد دشمنان، کل هویت آنها باشد! منطقه Iron Passage خجالتآور است! این مکان شبیه به یک پارودی از مراحل دارک سولز ۲ است! اگر نمیدانید، منطقه Iron Passage یک مکان اختیاری در دومین بسته الحاقی بازی است و با وجود اینکه این مکان یک غار بسیار کوچک است، سازندگان تصمیم گرفتهاند که آن را تا گلو با دشمن پر کنند! این منطقه شبیه به یکی از آن مادهایی است که تعداد دشمنان را دو برابر میکند! تعداد دشمنان موجود در این مکان آنقدر زیاد است که در بعضی مواقع، این دشمنان حتی نمیتوانند از کنار یکدیگر عبور کنند و به هم گیر میکنند! این منطقهای است که تمام چالش آن از کمبود و فضا و میزان احمقانه دشمنان موجود در آن نشات میگیرد و در انتها، به یک باس تکراری ختم میشود!
واقعا سخت میشود فرایند ذهنی که باعث شده سازندگان به جالب بودن چنین مکانی باور داشته باشند را تصور کرد، ولی اگر بتوانید باور کنید، Iron Passage بدترین منطقه در سری نیست! این منطقه حتی بدترین منطقه در دارک سولز ۲ هم نیست!
۱- Frigid Outskirts | Dark Souls 2
رسیدیم به رتبهای اول و بدترین منطقه در تمام سری: Frigid Outskirts! یک منطقه بیش از حد بزرگ و بیش از حد خالی که در اکثر مواقع، حتی نمیتوانید تا چند متری مقابل خود را در آن ببینید!
منطقه Frigid Outskirts یک مکان اختیاری در آخرین بسته الحاقی دارک سولز ۲ است. این منطقه کاملا در برف پوشیده شده و هر چند ثانیه یک بار، در آن یک بوران شدید رُخ میدهد که کاملا دید شما را میبندد و دشمنانی اسب مانند را احضار میکند. تنها موقعی که میتوانید در این مکان مسیریابی انجام دهید و پیشروی کنید، در زمان محدود بین وقوع بوران است و ترکیب این مورد با اندازه این مکان که حتی اگر نصف این بود، باز هم بیش از حد بزرگ میبود، باعث میشود که پیشروی در این مکان چرخه خوابآورِ راه رفتن، توقف، راه رفتن، توقف، راه رفتن، توقف و … را داشته باشد. دشمنان اسبمانند موجود در این مکان چندان جالب نیستند و اگر بدون کشتن آنها، پیشروی در این منطقه تقریبا غیرممکن نمیبود، بعید میدانم کسی حتی به سمت آنها میرفت!
بزرگ بودن یک منطقه چیزی نیست که لزوما بد باشد، ولی همانطور که گفته شد، این مکان تقریبا خالیِ خالی است! اندازه بزرگ این مکان و پیشروی کند در آن، باعث میشود که رسیدن به باس منطقه حدود هفت-هشت دقیقهی اعصاب خردکن و خستهکننده بهطول بینجامد، فقط برای اینکه برسید به انتهای مسیر و بفهمید که باس منطقه، یک دشمن تکراری است که قبلا با آن جنگیدهاید، منتهی این بار باید با دوتا از آنها در آن واحد بجنگید!
مواردی همچون بستن دید بازیکن، بزرگ و خالی بودن بیش از حد و در نتیجه نبود دلیل موجهی برای گشت و گذار در این مکان، پیشروی کُند که راه چندانی برای تسریع آن نیست، باس تکراری و… باعث میشوند که Frigid Outskirts بدترین منطقه در آثار سولزبورن باشد. بازی کردن در این مکان مخالف کلمه مفرح است و بعید میدانم که تا ابد، در آثار فرامسافتور شاهد منطقه دیگری باشیم که به این شدت بد باشد!