آیا Game Pass به صورت رایگان عرضه خواهد شد؟

گیم پس (Game Pass) رایگان؟ آن هم در این اقتصاد؟ خوب، حداقل نشانههایی به چشم میخورند و از وقوع چنین اتفاقی در آیندهای نزدیک خبر میدهند.
آنچه باید بدانید
- تیم استوارت (Tim Stuart)، مدیر مالی بخش گیمینگ مایکروسافت (Microsoft)، اخیراً توضیح داده که چگونه در آینده ممکن است بتوانید تبلیغات معینی را مشاهده کرده و در عوض، به سرویس گیم پس دسترسی پیدا کنید.
- به نظر میرسد که رشته کدهای اخیر Xbox Series X|S موضوع فوقالذکر را تأیید میکنند و این نوید را به ما میدهند که در ازای هر بار تماشای تبیلغات، امکان دسترسی به سرویس گیم پس را خواهیم داشت.
- گیم پس هماکنون در رایانههای شخصی، ایکس باکس و فضای ابری (Cloud) صدها بازی را در ازای هزینه ماهانه کم ارائه میدهد.
تیم استوارت، مدیر مالی بخش گیمینگ مایکروسافت، به تازگی در جریان نشست ولز فارگو (Wells Fargo) به این موضوع اشاره کرد که ایکس باکس به دنبال آوردن سرویس گیم پس به پلتفرمهای رقیب مانند پلی استیشن و نینتندو سوییچ است. فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت، بعدها این برنامهها را تکذیب نمود و به نظر میرسید بیشتر یک هدف آرمانی باشد تا یک هدف واقعی.
مایکروسافت از اینکه بخواهد سرویس گیم پس خود را روی تمامی پلتفرمهای ممکن قرار دهد، ابایی ندارد؛ اما بسیاری از پلتفرمها حاضر به انجام چنین کاری نخواهند شد. برای مثال، کمپانی اپل (Apple) در فروشگاه اپ استور (App Store) خود، گیم پس را مسدود خواهد کرد؛ چرا که آن را رقیبی برای فروش بازیهای خود میداند. با این حال، موضوع مورد بحث ما مایکروسافت را از بررسی نوآوریهای بیشتر برای پلتفرم خود بازنداشته.
به تازگی، متوجه گزارشی از سوی یکی از علاقهمندان در TweakTown شدیم. او برخی از نظرات تیم استوارت را شرح میدهد که ما قبلاً آنها را از دست داده بودیم. استوارت سناریویی را برای توسعه گیم پس شرح میدهد که به موجب آن، کمپانی مایکروسافت میتواند دسترسی به سرویس استریم خود را در ازای مشاهده تبلیغات ممکن سازد.
برای بازارهایی مثل آفریقا یا هند، آسیای جنوب شرقی، شاید جاهایی که کنسولها خیلی پُراستفاده نیستند، میتوانید بگویید: «هی، آیا میخواهید ۳۰ ثانیه از یک تبلیغ را تماشا کنید و سپس دو ساعت استریم بازی داشته باشید؟»
همانطور که میدانید ۵۰ درصد از جمعیت این کشورها ۲۳ سال یا کمتر سن دارند و پایه درآمد آنها از طریق تلفن همراه و دستگاههای موبایل است، بنابراین ما میتوانیم با مدلهای تجاری خودمان وارد عمل شویم و بگوییم میلیونها گیمر وجود دارند که هرگز نمیتوانستیم به آنها رسیدگی کنیم، ولی حالا میتوانیم با مدلهای تجاری جدید خود دست به کارهای شگفتانگیزی بزنیم.
تیم استوارت (Tim Stuart)
مایکروسافت پیش از این، کاربران ایکس باکس را در اپلیکیشن Xbox Insider و از طریق راههای دیگر درباره امکان دسترسی به استریم بازیهای ایکس باکس در ازای مشاهده تبلیغات مورد بررسی قرار داده بود. به تازگی یک محقق امنیتی به نام Title_OS کدهایی را از سیستم عامل ایکس باکس به اشتراک گذاشته و سیستمهایی را توصیف میکند که امکان دسترسی به گیم پس را از طریق «تماشای تبلیغات» فراهم میکنند و شامل بلوکهای ۱۵ دقیقهای میشوند.
مطمئناً به نظر میرسد که مایکروسافت در حال بررسی گسترش دسترسی به سرویس اشتراکی خود است، اما هنوز مشخص نیست که به چه شکلی خواهد بود. همانطور که تیم استوارت بیان کرده، ممکن است فقط برای بازیهای ابری باشد و شاید فقط برای بازارهای خاصی عملی شود. با توجه به کدهای مورد بحث، به نظر میرسد که این پروژه در حال رسیدن به مرحله اجرا است و احتمالاً در سال ۲۰۲۴ در دسترس طرفداران قرار خواهد گرفت.
کار مایکروسافت با Xbox Cloud Gaming تمام نشده است
در طول تصاحب اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard)، مایکروسافت دست پُر به میدان آمد. رگولاتوری بریتانیا موسوم به CMA از «بازار عناوین ابری» به عنوان نگرانی اصلیاش یاد کرد و مایکروسافت با قرار دادن Call of Duty بر روی سرویسهای NVIDIA GeForce Now و دیگر پلتفرمهای ابری رقیب به نگرانی مذکور واکنش نشان داد که در نهایت منجر به بسته شدن قرارداد شد.
فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس، به ویندوز سنترال (Windows Central) اعلام کرده که مایکروسافت در تلاش است تا ظرفیت گیمینگ ابری ایکس باکس را برای پاسخگویی به تقاضاهای پیش آمده افزایش دهد. نوآوریهایی مانند نمایش تبلیغات برای دسترسی ممکن است به رشد بیشتر این سرویس کمک کنند، درآمد بیشتری برای توسعهدهندگان به ارمغان بیاورند و منجر به سرمایهگذاریهای بیشتر در حوزه تولید محتوا شوند. اینکه آیا این پروژه به صورت گسترده در بازارهای اصلی عرضه میشود یا فقط در مناطق خاصی اجرایی خواهد شد، هنوز مشخص نیست؛ اما مطمئناً شما را در جریان آن قرار خواهیم داد.
آیا برای دریافت رایگان Xbox Game Pass تبلیغات تماشا میکنید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.