عملکرد فوقالعاده PSSR پلی استیشن ۵ پرو از زبان یکی از توسعهدهندگان
یکی از برنامهنویسهای گرافیک در شرکت Gaijin، معتقد است که تکنیک PSSR پلی استیشن ۵ پرو نه تنها با DLSS و XeSS همتراز است، بلکه از برخی جهات نسبت به FSR عملکرد بهتری دارد.
صرف نظر از مسائل قیمتگذاری، پلی استیشن ۵ پرو بهعنوان یک دستاورد ارزشمند فنی در دنیای سختافزار معرفی شده است. این کنسول با دارا بودن پردازنده گرافیکی پیشرفته و تکنیکهای نرمافزاری جدید، گزینهای مناسب برای علاقهمندان جدی به بازیهای ویدئویی است که خواهان بهترین کیفیت اجرایی در کنسولهای خانگی هستند.
یکی از ویژگیهای قابل توجه پلی استیشن ۵ پرو در بحث فنی، پشتیبانی از تکنیک بازسازی تصویر PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) است که در نرخ فریم بالا، حداقل افت کیفیت تصویر را تضمین میکند. راهحلهای مشابهی که در کامپیوتر وجود دارند شامل DLSS از انویدیا، XeSS اینتل و FSR از AMD هستند.
اینکه آیا PSSR پلی استیشن ۵ پرو واقعاً از این تکنولوژیها بهتر است یا خیر، در بازیهای آینده مشخص خواهد شد. اما یکی از توسعهدهندگان استودیوی Gaijin بر این باور است که PSSR همسطح DLSS و XeSS عمل میکند.
این فرد در مصاحبهای با Wccftech گفت:
ما در حال حاضر از PSSR در بازی Enlisted استفاده میکنیم. در حین توسعه و آزمایش بازی، دریافتیم که PSSR همتراز با DLSS و XeSS، یعنی دو روش مبتنی بر یادگیری ماشین برای افزایش رزولوشن عمل میکند. به نظر من، PSSR تاری، شبحسازی و پرش تصویر کمتری نسبت به AMD FSR ایجاد میکند. این تکنولوژیها دائماً در حال بهبود هستند، و به نظرم قابل تحسین است که نسخه اول PSSR توانسته با دیگر روشهایی که قدمت بیشتری دارند، رقابت کند.
این نکته جالبی است، چرا که DLSS و FSR در طول سالها و در طی چندین نسخه متعدد بهبود یافتهاند. اگر عناوین اولیه پلی استیشن ۵ پرو نتایج مشابهی را نسبت به این تکنیکها ارائه دهند، هیجان زیادی داریم تا ببینیم سونی چگونه از نسخه بعدی این فناوری در پلی استیشن ۶ استفاده میکند.
این توسعهدهنده همچنین توضیح داد که آنها چگونه از PSSR برای دستیابی به نرخ فریم بالاتر در رزولوشن 4K استفاده کردهاند. دو پروژه فعال این استودیو، یعنی Enlisted و War Thunder در پلی استیشن ۵ پرو با کیفیت 4K و نرخ فریم ۱۲۰ اجرا خواهند شد. وی در ادامه صحبتهایش بیان کرد:
برای نسخه پلی استیشن ۵ پروی Enlisted، ما از رزولوشن ثابت به رزولوشن پویا همراه با تکنیکهای افزایش وضوح برای هر دو مدل استاندارد و پروی کنسول حرکت کردیم تا در هر لحظه نرخ فریم پایداری داشته باشیم و رزولوشن به صورت خودکار تنظیم شود. این روش، بازی کردن با کیفیت 4K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را برای کاربران پلی استیشن ۵ پرو ممکن ساخت.