بازی Marvel’s Spider-Man 2 از نظر فنی و گرافیکی چه پیشرفتهایی داشته است؟

Insomniac Games با عرضه مداوم بازیهای با کیفیت، خود را به عنوان یکی از بهترین استودیوهای فرست پارتی سونی مطرح کرده است. این استودیو در سال ۲۰۱۸ بازی Marvel’ Spider-Man را عرضه کرد و تنها در عرض پنج سال شاهد عرضه Ratchet & Clank: Rift Apart، یک اسپینآف عالی به نام Miles Morales و دنبالهای کامل در قالب Marvel’s Spider-Man 2 بودیم.
Marvel’s Spider-Man 2 هر چیزی که در مورد بازی اول خوب بود را میگیرید و آن را گسترش میدهد. جهان باز بزرگتر بازی هم پر از فعالیتهای جانبی با کیفیت است. اما بازی از نظر فنی چطور است؟ Spider-Man 2 چه پیشرفتهایی نسبت به بازی اول و Miles Morales دارد؟ همچنین این بازی روی جدیدترین کنسول سونی چگونه اجرا میشود؟
در این مقاله قصد داریم تا در بازی عمیق شویم و تکتک این جوانب را به صورت مجزا بررسی کنیم. صرفا به یاد داشته باشید که ما Marvel’s Spider-Man 2 را با نسخه پلی استیشن ۵ بازیهای Marvel’s Spider-Man و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales مقایسه خواهیم کرد.
مقدمه
در حالی که Marvel’s Spider-Man 2 اولین بازی این فرنچایز روی سختافزار جدید سونی است (بدون در نظر گرفتن نسخههای ارتقا یافته بازیهای قبلی)، Insomniac تصمیم گرفته تا از همان فناوری قبلی خود استفاده کند و تغییر به سزایی را روی رندرینگ بازی اعمال نکرده است. البته بهبودهایی روی این فناوری اعمال شدهاند.
البته این به این معنا نیست که این بازی زیبا نیست. در واقع، حقیقت بسیار از این تفکر به دور است. Marvel’s Spider-Man 2 یک شوکیس بصری کامل است. همه چیز از جهان شکیل بازی گرفته تا افکتهای ذرات و انیمیشنها دست به دست هم دادهاند تا شاهد یکی از بهترین خروجیهای بصری در مدیوم بازیهای ویدیویی باشیم.
پیشرفت بصری نسبت به Marvel’s Spider-Man و Miles Morales
تغییرات بین Spider-Man 2 و Marvel’s Spider-Man اکثرا کوچک هستند، اما دست به دست هم میدهند تا دنبالهای شایسته شکل بگیرد. بگذارید از محیطها شروع کنیم. در این زمینه شاهد بهبودهای واضحی در زمینه مواد اولیه ساختمانها و آسمانخراشها هستیم. علاوه بر پیچیدگی بیشتر هندسی ساختمانها، سازهها جزئیات بسیار بیشتری روی خود دارند و برای مثال شاهد گرافیتیهای هستیم که به جهان بازی روح میبخشند.
مدلهای چهرههای شخصیتها هم جزئیات بسیار بیشتری نسبت به قبل دارند. شخصیتها حالا منافذ پوستی بسیار واقعیتری داشته و حرکت اجزای چهره آنها نیز گویاتر است. شخصیتها در Marvel’s Spider-Man و Miles Morales نرمی عجیبی را در چهرههای خود داشتند که خوشبختانه این قضیه در Marvel’s Spider-Man 2 وجود ندارد. برخی شخصیتها هم مدل چهره متفاوتی دارند که این بیشتر جنبه هنری دارد تا فنی.
استریم جهان بازی – Marvel’s Spider-Man علیه Spider-Man 2
Marvel’s Spider-Man 2 شما را به همان نیویورک Miles Morales و بازی اصلی باز میگرداند، اما یک سری نواحی جدید به این شهر اضافه شدهاند. این شامل مناطق جدیدی مثل Queens و Brooklyn در کنار مکانهای جدیدی مثل Coney Island میشود. این نواحی شاید در تعداد زیاد نباشند، اما در کنار یکدیگر باعث شدهاند تا میزان متر مربع جهان بازی به طرز قابل توجهای افزایش پیدا کند.
در زمینه فناوری استریم جهان بازی هم باید گفت که این عنوان با استفاده از SSD پلی استیشن ۵ خیلی راحت و روان تمام دادههای مورد نیاز را در لحظه استریم میکند. فاصله رندر به طرز قابل توجهای افزایش پیدا کرده و شما میتوانید به دوردستها بدون از دست دادن جزئیات زیاد نگاه کنید. جابهجایی سطح جزئیات بین اشیای مختلف هم با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و هیچ بافت بارگذاری نشدهای به هنگام گیمپلی دیده نمیشود.
حالا که Insomniac سختافزار قدرتمندتری را در اختیار دارد، بخشهای گستردهتری از جهان بازی میتوانند بدون هیچ مشکلی رندر شوند. این فناوری باعث شده تا سرعت بازیکن به هنگام جابهجایی در شهر هم بدون مشکل بالا برود. شما میتوانید تار تنیدن، پرش از نقاط و Web Wingهای جدید خود را در ترکیب با یکدیگر استفاده کنید و سریعا از نقطه A به نقطه B بروید. با نگاهی به حداکثر سرعت تار تنیدن در Spider-Man 2 در مقایسه با بازیهای قبلی، میتوان فهمید که Insomniac تغییرات لازم را برای تبدیل تاراندازی به فعالیتی هیجانانگیزتر اعمال کرده است.
یکی از بزرگترین ویژگیهای جدید این دنباله، توانایی سوییچ کردن بین Miles و Peter در هر نقطهای از داستان است. با فشردن تنها یک دکمه به صورت آنی به نقطه دیگری از جهان بازی منتقل خواهید شد و پس از تماشای انیمیشنی کوتاه دوباره کنترل را به دست خواهید گرفت. تمام این موارد به صورت کاملا روان کار میکنند و در بدترین حالت، تنها باید یک صفحه بارگذاری یک الی دو ثانیهای را به هنگام سوییچ کردن تحمل کنید.
از سوی دیگر، افزایش میزان ترافیک در سطح شهر نیویورک نیز قابل توجه است و سطح جدیدی از پویایی را به دنیای اثر میدهد.
بهبودهای بیشتر
Spider-Man 2 بهبودهای زیادی را در تکنیکهای رندرینگ به این فرنچایز میآورد. بگذارید با آب شروع کنیم که به لطف استفاده سخاوتمندانه از بازتابهای Ray Tracing و شبکه بافتهای ضخیمتر، ظاهر بسیار بهتری دارد و به طرز واقعیتری به اشیای پیرامون واکنش نشان میدهد. Spider-Man میتواند به صورت مختصر بر فراز سطح آب پرواز کند و این عمل تغییرات فیزیکی کاملا مناسبی را روی سطح آب به وجود میآورد. تنها یک مقایسه مختصر کافی است تا متوجه تغییرات گسترده رندرینگ آب در Spider-Man 2 در مقایسه با نسخههای قبلی بشوید.
صحبت از Ray Tracing شد و باید گفت که به لطف وضوح تصویر بیشتر، بازتابهای Ray Tracing در این نسخه بسیار بهتر هستند. البته که Marvel’s Spider-Man و Miles Morales هم روی پلی استیشن ۵ از Ray Tracing استفاده میکردند، اما کیفیت خود بازتابها در بازی جدید بسیار بیشتر است.
در عین حال شما قادر به تشخیص تغییرات ریز بسیار بیشتری در زمینههای دیگر هم خواهید بود. افکتهای ذرات فوقالعاده هستند. از دود حجیم هم در برخی سکانسها استفاده شده تا نورپردازی ظاهر خفهتر و سینماییتری داشته باشد. طیف وسیعی از انیمیشنهای جدید هم در بازی وجود دارند که همیشه جزو نقاط قوت سری Marvel’s Spider-Man در زمینه فنی بوده است.
پارامترها و عملکرد پلی استیشن ۵
Marvel’s Spider-Man 2 روی پلی استیشن ۵ شامل دو حالت گرافیکی Fidelity و Performance میشود و این حالتها دقیقا همانطور که انتظار دارید رفتار میکنند. حالت Fidelity شامل وضوح تصویر و جزئیات گرافیکی بیشتر میشود و Performance هم به شما ۶۰ فریم بر ثانیه میدهد. هر دو حالت هم شامل Ray Tracing میشوند. مشکل قابل توجهای هم در زمینه نرخ فریم به چشم نمیخورد. بارگذاری به لطف SSD پلی استیشن ۵ فوقالعاده سریع است و احتمالا شاهد بهترین استفاده از SSD پلی استیشن ۵ در زمینه گیمپلی روان هستیم.
نتیجهگیری
در نهایت باید گفت که Marvel’s Spider-Man 2 تمام چیزی است که از یک دنباله میخواهید. نه تنها این بازی یک قدم رو به جلو در زمینه گیمپلی است، بلکه از نظر گرافیکی هم نسبت به نسخههای قبلی بهبود داشته است. این بازی از این لحاظ انقلابی به پا نمیکند، اما به آسانی یکی از زیباترین و خوشساختترین بازیهای نسل نهم است.
منبع: GamingBolt