۱۰ کلاهبرداری بزرگ در تاریخ بازی های ویدیویی

سازندگان برای هر بازی ویدیویی به طور مشخص هدفگذاری میکنند و هر بازی آنلاین یا تکنفره برای کسب درآمد طراحی شده است. به همین دلیل، تبلیغات و تریلرها باید روی نکات برجسته محصول تمرکز کنند. اما گاهی اوقات تیم بازاریابی زیادهروی کرده و بازی را فراتر از آنچه هست، به تصویر میکشد.
۱۰. Cyberpunk 2077
علیرغم محبوبیت فرنچایز The Witcher، استودیوی CD Projekt تصمیم گرفت روی یک آیپی جدید به نام Cyberpunk 2077 سرمایهگذاری کند. با هزینه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار و صرف نزدیک به هفت سال زمان ساخت، به نظر میرسید که توسعهدهندگان به این بازی اکشن نقشآفرینی اول شخص ایمان بیاندازهای داشتند.
با این حال، زمانی که CD Projekt از منتقدین خواست تا NDA امضا کنند زنگ خطر به صدا درآمد. منتقدان تنها نسخه PC بازی را دریافت کردند و متأسفانه، این نشانه خوبی نبود. اگرچه Cyberpunk 2077 روی PC عملکرد بهتری داشت، اما نسخههای ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ به دلیل باگهای متعدد، کاهش نرخ فریم و مشکلات دیگر، از سوی گیمرها با انتقادات زیادی مواجه شدند. این موضوع باعث شد تا عنوان مذکور برای مدتی از فروشگاه پلی استیشن حذف شود. البته، برخی مکانیکها و ویژگیهای تبلیغ شده نیز در نسخۀ نهایی حذف شده بودند که بازی را در موقعیت حساستری قرار میداد.
به طور واضح، این بازی در آن زمان (دسامبر ۲۰۲۰) آماده عرضه نبوده است. میتوان حدس زد که CD Projekt Red به دلیل تاخیرهای متعدد در انتشار Cyberpunk 2077 (علیرغم وجود مشکلات مختلف) دیگر نمیتوانست بازی را به تاخیر بیندازد. اگر توسعهدهندگان با انتشار بهروزرسانی و محتوای مختلف وضعیت بازی را تغییر نمیدادند، Cyberpunk 2077 میتوانست رتبه اول این لیست را از آن خود کند.
۹. Atari Jaguar
کنسولهای SEGA Genesis و Super Nintendo در اوایل دهه ۹۰ میلادی صنعت بازی را تحت سلطه خود قرار دادند. اما شرکت Atari امیدوار بود که با اولین کنسول ۶۴ بیتی خود به نام Jaguar، گوی رقابت را برباید.
SEGA Genesis و Super Nintendo کنسولهای ۱۶ بیتی بودند و در آن زمان ۳DO تنها سیستم ۳۲ بیتی موجود در بازار بود و از سوی دیگر، Jaguar به عنوان یک کنسول ۶۴ بیتی خیلی جذاب به نظر میرسید، اما حقیقت چیز دیگری بود.
جگوار دارای پنج پردازنده بود که دو مورد از آنها ۳۲ بیتی بودند و به همین دلیل، از آن به عنوان یک سیستم ۶۴ بیتی یاد میشد. اما از آنجایی که پردازندهها پشت سر هم کار نمیکنند، این کنسول در واقع ۳۲ بیتی بود. متأسفانه، هر فردی که این سختافزار فریبنده را خریداری کرد، به سرعت متوجه شد که برخلاف تبلیغات آتاری، چندان قدرتمند نیست.
به دلیل فروش افتضاح و بازیهای بسیار کم در دسترس، برخی از گیمرهای سرسخت حتی از وجود این کنسول در بازار بیخبر بودند. فروش کنسول کمتر از سه سال پس از عرضه متوقف و موجب شد تا آتاری بازار کنسول را برای همیشه کنار بگذارد.
۸. Kinect
مایکروسافت در نسل هفتم از یک ابزار جانبی و حرکتی جدید برای کنسول Xbox 360 رونمایی کرد که Kinect نام داشت. Kinect Adventures نیز اولین عنوانی بود که از این فناوری استفاده نمود.
این تکنولوژی در ظاهر انقلابی به نظر میرسید، زیرا به جای کنترل فیزیکی، به دستورات و حرکات صوتی بازیکن متکی بود. اگر این فناوری به مانند تبلیغات آن بود، میتوانست آینده گیمینگ را یک شبه تغییر دهد. هنگامی که Kinect Adventures تبدیل به پرفروشترین بازی Xbox 360 شد، میراث آن تضمین شده به نظر میرسید.
اما تنها چند دقیقه پس از تجربه Kinect Adventures متوجه میشوید که موفقیت آن نه به دلیل کیفیت، بلکه بیشتر به خاطر تبلیغات اغراق آمیز بود. این دستگاه برای تشخیص سادهترین حرکات با مشکل مواجه میشد و سادهترین فعالیتها ممکن بود تشخیص داده نشوند. حتی زمانی که درخواستها شناسایی میشدند، حرکات با تأخیر جزئی انجام میگردید و زمانبندی صحیح آنها تقریباً غیرممکن بود.
با وجود این شکست بزرگ، مایکروسافت فناوری کنترل حرکتی را برای دهها بازی پیادهسازی کرد که بسیاری از آنها از مشکلاتی مشابه با Kinect Adventures رنج میبردند. اگرچه نسل دوم کینکت برای ایکس باکس وان در ردیابی حرکات بهتر عمل کرد، اما به اندازه کافی دقیق نبود که به یک برگ برنده در گیمینگ تبدیل شود.
۷. Godus
پیتر مولینیو سالها پس از ساخت بازیهای Black & White، از یک اثر جدید مرتبط با خدایان رونمایی کرد. او پس از افتتاح استودیوی جدیدش به نام ۲۲Cans، اعلام کرد که روی یک بازی جدید به نام Godus کار میکند.
مولینیو که قصد نداشت به یک ناشر متکی باشد، این پروژه ۴۵۰,۰۰۰ دلاری را از طریق Kickstarter و با ۱۷۱۸۴ حامی تأمین مالی کرد. او پنج ماه بعد با یک ناشر قرارداد امضا کرد و این نشانه عجیبی بود.
این بازی به طرز عجیبی به یک اپلیکیشن موبایل به نام Curiosity گره خورده بود، جایی که بازیکنان مجبور بودند بارها و بارها روی صفحه ضربه بزنند تا به مرکز یک مکعب برسند. هرکس زودتر به آن میرسید، در بازی به خدا تبدیل میشد.
این بازی نهایتاً در همان حالت «نمونۀ اولیه» از Steam حذف شد. این نکته بسیار ناراحتکننده است که هزاران حامی Kickstarter پول نقد خود را که به سختی به دست آورده بودند، صرف اثری کردند که هرگز تکمیل نشد.
۶. نسخه نینتندو سوییچ Mortal Kombat 1
بازی Mortal Kombat 11 روی نینتندو سوییچ از مشکلات متعددی از جمله عدم حفظ نرخ فریم و ایرادات جدی در بخش آنلاین رنج میبرد. بنابراین هنگامی که اعلام شد Mortal Kombat 1 برای کنسول مذکور عرضه میشود، نگرانیهایی در خصوص کیفیت آن به وجود آمد.
البته، هیچ کس انتظار نداشت که نتیجه نهایی تا این حد فاجعهبار شود. نسخه نینتندو سوییچ Mortal Kombat 1 با شخصیتهای بدون احساس در صورت، بافتهای ناقص، حذفیات بیش از حد و گیمپلی عجیب و غریب رنج میبرد. این نسخه علیرغم دریافت آپدیت و پچهای مختلف، همچنان در حد استاندارد نیست. نکته بدتر از آن این است که تبلیغات بازی نشان نمیداد که این پورت چنین مشکلات آشکاری دارد.
اما کلاهبرداری ناشر و سازندگان در یکی از تریلرها عیان شد. در بخشی از تیزر گیمپلی نسخه سوییچ، یک اعلان Steam ظاهر میشود که ثابت میکند برخی از ویدیوهای به نمایش در آمده، روی سوییچ اجرا نمیشوند. با وجود اینکه تبلیغ با پیام «این ویدیو نهایی نیست» باز میشود، هیچ چیز نمیتواند این سطح از فریبکاری را توجیه کند. این عمل نه تنها گمراهکننده بود، بلکه یک دروغ آشکار محسوب میشود.
۵. Assassin’s Creed Unity
سری Assassin’s Creed در آن زمان وضعیت بهتری داشت. یوبیسافت با کسب موفقیتهای پیدرپی، ثبات قابل ملاحظهای را برای این فرنچایز به ارمغان آورد.
البته در مورد شرکتی صحبت میکنیم که هر لحظه امکان دارد ناامیدکننده ظاهر شود. در همین راستا، بازی Assassin’s Creed Unity علیرغم داشتن ویژگیهای منحصربهفرد، به دلیل مشکلات متعدد فنی با انتقادات زیادی مواجه شد.
اگرچه نسخه قبلی آن، Assassin’s Creed Rogue، یک بازی نسبتاً خوب بود، اما از نظر فنی بهتر به نظر میرسید. در کنار افت فریم و ایرادات فنی متعدد، باگهای مربوط به چهرههای شخصیتها در Unity غوطهوری تجربه را به طور جدی تحت تاثیر قرار میداد. اگرچه Unity در گیمپلی نیز از مشکلاتی رنج میبرد، اما انتقادات عمدتاً ناشی از وجود انبوهی از باگها و ایرادات فنی بود.
با این حال، خوشبختانه در نهایت مشکلات فنی به مرور زمان برطرف شدند و به مشتریان یک گسترشدهنده و بازی رایگان از کاتالوگ Ubisoft ارائه شد. اما از سوی دیگر، هر فردی که Assassin’s Creed Unity را در زمان عرضه خریداری کرده بود، احساس میکرد که از او کلاهبرداری شده است.
۴. Big Rigs: Over The Road Racing
بازیهای Superman 64، Bubsy 3D و Sonic ’06 از عناوین پر مشکل این صنعت به شمار میروند. با این اوصاف، حداقل سازندگان آنها تلاش کردند تا یک بازی خوب بسازند. اما این موضوع در مورد Big Rigs: Over the Road Racing صدق نمیکند. در این عنوان ریسینگ پر مشکل، بازیکن باید در حین رانندگی با یک کامیون، از پنج مسیر عبور کند.
در این بازی مشکلات زیادی وجود دارد. اگر مسیر چهارم انتخاب شود، همه چیز خراب شده و یک چهارم کمپین اصلی دیگر قابل بازی نیست. از سوی دیگر، به دلیل عدم تشخیص برخورد، بازیکنان دائماً از دیوارها، خانهها و موانع عبور میکنند. از سوی دیگر، در بازی حداکثر سرعت در حالت معکوس تعیین نشده است؛ به عبارتی، اگر بازیکن دنده عقب برود، از نظر تئوری میتواند سریعتر از سرعت نور حرکت کند.
در Big Rigs: Over The Road Racing نیازی به مهارت ندارید، زیرا رفتن به خارج از جاده یا سربالایی هیچ تاثیری بر سرعت خودرو ندارد. همچنین هیچگونه محدودیتی اعمال نشده، دشمنان حرکت نمیکنند و این امر باخت را غیرممکن میکند، مگر آنکه بازی با گلیچ و مشکل مواجه شود.
۳. Dungeon Keeper (2014)
Dungeon Keeper یک بازی استراتژی درخشان بود که به بازیکنان این امکان را میداد تا مینیونها را مدیریت کنند، اتاق شکنجه خود را داشته باشند و از سگهای جهنمی استفاده کرده تا دشمنان را به دردسر بیندازند.
از آنجایی که این بازی تنها روی ویندوز و MS-DOS در دسترس قرار داشت، افراد زیادی آن را تجربه نکردند. بنابراین وقتی EA اعلام کرد که یک ریمیک از این بازی برای موبایل در دست توسعه قرار دارد، به نظر میرسید Dungeon Keeper توجهای را که شایستهاش بود، سرانجام دریافت میکند.
متأسفانه Dungeon Keeper 2014 به قدری روی پرداختهای درون برنامهای متمرکز بود که مشخصاً نشان میداد سازندگان بیشتر به پول اهمیت میدهند. به دلیل زمانهای انتظار مضحک و وابستگی شدید به خریدهای درون برنامهای، کمیسیون اروپا مجبور شد وارد عمل شود و اعلام کرد که بازی سیستم حمایت از مصرفکننده را نقض میکند.
از سوی دیگر، EA نقد و بررسیهای ضعیف بازی را مخفی کرد و این تصور را به وجود آورد که Dungeon Keeper 2014 اثر خوب و بدون مشکلی است.
۲. Pac-Man (پورت Atari)
حتی اگر ناشران مدرن به عنوان یک شرکت حریص بیحد و حصر تلقی شوند، شرکتهای بازیسازی طمعکار از زمانی که این صنعت کار خود را آغاز کرده است، وجود داشتهاند.
هنگامی که Pac-Man در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار معرفی شد، تسلط خود را بر بازیهای آرکید نشان داد. آتاری با علم به اینکه میتوان ثروت زیادی به دست آورد، آماده شد تا این بازی تودرتوی نقطهای را به آتاری ۲۶۰۰ منتقل کند. اگرچه برنامهنویس بازی، تاد فرای، هیچگونه دسترسی مستقیمی به سختافزار اصلی نداشت، اما به نظر میرسید که پورت Pac-Man کار آسانی باشد.
اما اینطور نبود. با وجود پورت ساده، ساخت Pac-Man اصلی حدود ۱۸ ماه به طول انجامید. از آنجایی که فرای مجبور بود عنوان کلاسیک را به تنهایی در یک سوم مواقع بازسازی کند، بخشهایی در نهایت حذف شدند.
پورت Pac-Man برای Atari 2600 از مشکلات متعددی از جمله مشکل در گرافیک، صدا و برنامهنویسی رنج میبرد. این پورت ضعیف در کاهش فروش بازی تاثیرگذار بود که منجر به سقوط آن در سال ۱۹۸۳ شد.
۱. The Day Before
نام بردن از بدترین بازی ویدیویی تاریخ کار سختی به نظر میرسد، اما The Day Before بدون شک یکی از بدترین بازیهای یک دهه اخیر است.
هنگامی که The Day Before در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، Eduard و Aysen Gotovtsev، بنیانگذاران استودیوی Fntastic، وعده دادند که این اثر MMO آخرالزمانی، بسیار نوآورانه خواهد بود و گیمپلی آن، مکانیکهای منحصر به فرد و واقعگرایانهای را ارائه میدهد.
انتظارات از The Day Before بالا بود و این اثر حتی به مورد انتظارترین بازی کاربران استیم تبدیل شد. با این حال، عنوان مذکور به دلیل برخی حواشی از جمله تاخیرهای مکرر، اتهامات مربوط به استفاده از دارایی سایر عناوین، شایعات کار کردن کارمندان استودیو بدون دستمزد و موارد دیگر، طولی نکشید که حقیقی بودن آن به چالش کشیده شد و این موضوع مشخصاً نشانه خوبی نبود.
در زمان عرضه The Day Before، مشخص شد که بدبینی و نگرانی پیرامون توسعه آن بیمورد نبوده است. این بازی نه تنها از افت فریم زیاد، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان و مشکلات فنی رنج میبرد، بلکه از خلاقیت و نوآوری نیز بیبهره بود. استودیوی Fntastic چهار روز پس از انتشار The Day Before، بازی را از فروشگاهها حذف کرد و یک ماه بعد سرورهای آن نیز خاموش شدند.