تصاحب Bungie ممکن بود به ضرر ایکس باکس تمام شود

قبل از اینکه سونی و پلی استیشن استودیوی بانجی را تصاحب کنند، ایکس باکس و مایکروسافت قصد خریداری آن را داشتند. بهنظر میرسد تصاحب این استودیو خطری بود که از بیخ گوش مایکروسافت گذشت.
تصاحب موضوعی جدید در صنعت بازیهای ویدیویی نیست و بسیاری از کمپانیهای بزرگ با این کار از نیروی بااستعداد دیگر استودیوها بهرهمند میشوند. استودیوی بانجی نیز زمانی از همین استودیوها بود. دیگر شرکتها با توجه به موفقیتی که توسعهدهنده مذکور کسب کرده بود، سعی داشتند آن را تصاحب کنند تا اینکه سونی و پلی استیشن در نهایت به این هدف دست پیدا کردند.
در حال حاضر، استودیوی بانجی دوران سختی را میگذارند. برای مثال اخیراً ۲۲۰ کارمند استودیو اخراج شدند و یکی از پروژههای بزرگ و البته مرموز آنها لغو شد. بر اساس گزارشی جدید، مایکروسافت و ایکس باکس در سال ۲۰۲۱ قصد تصاحب بانجی را داشتند ولی حالا بهنظر میرسد که شانس با آنها یار بوده است.
مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ تقریباً به تصاحب بانجی نزدیک شده بود، ولی در نهایت منصرف شد
استودیوی بانجی از خالقان یکی از موفقترین شوترهای صنعت بازی، یعنی سری Halo، بود ولی در همین نقطه متوقف نشد. این استودیو سعی کرد خلاقیت خود را حفظ کند و یکی از عناوین موفق سرویس محور را منتشر کرد که هنوز هم طرفداران زیادی دارد. فرنچایز Destiny دو ورودی داشت که تا مدتها در اوج بودند. متاسفانه در سالهای اخیر این موضوع تغییر کرده است.
همانطور که اشاره شد، استودیوی بانجی طی همین هفته ۲۲۰ کارمند خود را از دست داد. همچنین اعلام شد که این موضوع تمام پروژههای آنها را تحتتاثیر قرار میدهد.
حالا رسانه The Verge گزارش داده است که مایکروسافت در برههای به تصاحب بانجی و سگا نزدیک شده بود، ولی در نهایت منصرف شد. تام وارن (Tom Warren) در این باره نوشت:
مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ به تصاحب بانجی نزدیک شده بود، ولی در نهایت متوجه افت درآمد شرکت شد. بهنظر میرسد سونی تصمیم گرفت میزان پولی که بانجی برای پایدار نگه داشتن بازیهای سرویسمحور خرج میکند را نادیده بگیرد. سونی از آن زمان، از جاهطلبی خود حول بخش سرویسمحور، کاسته است.
پیش از این، بانجی در مسائلی چون مدیریت بودجه و زمانبندی توسعه با مشکلاتی روبهرو بود. وقتی سونی و پلی استیشن استودیوی مذکور را تصاحب کردند، احتمالاً چشم خود را به روی این مشکلات بسته بودند. ظاهراً، مایکروسافت چنین هشدارهایی را جدی گرفت و از تصاحب آن در سال ۲۰۲۱ منصرف شد.
سونی و پلی استیشن احتمالاً با تصاحب بانجی تصمیم درستی نگرفتهاند
ناشر بازیهایی چون God of War در سال ۲۰۲۲ بانجی را تصاحب کرد. هر چند، یک سال قبل از آن، مایکروسافت برنامههایی برای تصاحب این استودیو داشت، ولی در نهایت و احتمالاً به دلیل پیچیدگیهایی که کار کردن با آنها بهوجود میآورد، تصمیم دیگری گرفت.
واضحاً، مایکروسافت تصمیم درستی گرفته است. تا به امروز، با صرف نظر از تمام همکاریها، استودیوی بانجی روی هیچ بازی دیگری جز Destiny 2 کار نکرده. بر اساس شایعات، مدیران استودیو خرجهای بحثبرانگیزی داشتهاند و به طور موثر پروژههایی که در دست داشتند را مدیریت نکردند.
این اولین باری نیست که استودیوی مذکور با فشار از سوی شرکتهای بزرگتر و سرمایهگذاران روبهرو میشود و وقتی صحبت از عملکرد باشد، همیشه مشکلاتی وجود داشته است. این دست از اخبار و شایعات به شهرت استودیو لطمه میزنند، مخصوصاً حالا که در یکی از بدترین دوران تاریخ فعالیت خود به سر میبرد. یکی دیگر از پروژههایی که این استودیو در دست توسعه داشت، Marathon بود که به عنوان یک بازی شوتر اولشخص معرفی شد.
وضعیت فعلی بانجی نامشخص است. تمام اعضا و مدیران اجرایی سخت کار میکنند تا همه چیز را بعد از تعدیل نیروی اخیر سازماندهی کنند. همچنین اعلام شد که بازیهایی چون Destiny 2 تحتتاثیر این موضوع قرار میگیرند.