معرفی بازی جدید بتمن مانند یک سیلی به صورت طرفداران آرکام بود

بازی واقعیت مجازی بتمن شاید خوب از آب در بیاید، اما حداقل میتوان گفت که مدیریت WB Games در رابطه با این فرنچایز شوکه کننده بوده است.
چند عامل بسیار مهم وجود دارند که طرفداران را تشنه بازی بعدی Batman: Arkham نگه داشتهاند. اولین عامل، انتظاری بسیار طولانی بوده است؛ Batman Arkham Knight در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و به نظر نمیرسد به این زودیها خبری از بازی AAA بزرگ بعدی باشد. از سوی دیگر، این انتظار طاقتفرساتر هم شده است، زیرا با عرضه بازی نه چندان قابل قبول Suicide Squad، میدانیم دیگر اثری از Rocksteady قدیمی نیست.
البته، سرانجام یک بازی جدید Arkham معرفی شد. اما باید بگویم نه آن طوری انتظارش را داشتیم. مدتی پیش، شرکت Oculus با همکاری WB Games بازی Batman: Arkham Shadow را معرفی کرد. یک اسپین آف واقعیت مجازی از سری Batman: Arkham، که توسط استودیو Camouflaj به صورت انحصاری برای هدست واقعیت مجازی Meta Quest 3 در حال توسعه است. علیرغم اینکه این عنوان روی کاغذ یک بازی کاملا جدید از سری Batman: Arkham به شمار میرود، اما با یک تجزیه و تحلیل ساده و در چهارچوبی گستردهتر، نشان میدهد که WB Games چقدر نسبت به یکی از بزرگترین فرنچایزهای خود بیتفاوت است و ضعف مدیریتی دارد.
قصد سرزنش کردن این بازی را ندارم، Batman: Arkham Shadow ممکن است به یک تجربه لذتبخش تبدیل شود. شرکت Oculus با عرضه چند بازی خوب، در پشتیبانی از هدستهای Quest عملکردی عالی را به نمایش گذاشت و Camouflaj با Marvel’s Iron Man VR ثابت کرد که یک استودیوی با استعداد است. این شانس وجود دارد که Batman: Arkham Shadow به یک بازی خوب تبدیل شود. با این وجود، بازی همچنان نمایانگر تمایلات ناامیدکننده WB Games به عنوان یک ناشر و مالک IP است.
واقعیت تلخ این است که هیچ دنباله ای برای Batman Arkham Knight وجود ندارد؛ حتی در حال حاضر که تقریبا یک دهه از عرضه آن میگذرد. همین موضوع تبدیل به یک منبع نارضایتی برای طرفداران شده است. دو استودیویی که روی این فرنچایز کار میکردند ( Rocksteady Studios و WB Games Montreal ) هر دو سری Arkham را کنار گذاشتند و روی ساخت دیگر عناوین ابرقهرمانی که موازی با جهان بتمن روایت میشدند، تمرکز کردند. مشکل بزرگ اینجاست که محتوای دو بازی Gotham Knights و Suicide Squad: Kill the Justice League در بهترین حالت ضعیف، و در بدترین حالت کاملا اسفناک بود. پس از عرضه این دو بازی، اکثر افرادی که آنها را تجربه کردند، قریب به اتفاق متعجب بودند که چرا این دو استودیو به جای این دو بازی، یک نسخه جدید از سری Arkham نساختند.
Suicide Squad: Kill the Justice League واقعا دلخراش و ناراحتکننده بود، تبدیل استودیوهای با استعداد در ساخت بازیهای تک نفره به کارخانههای عناوین سرویس محورف یک بیماری شایع در صنعت گیمینگ است و Rocksteady هم به طوری که قابل پیشبینی بود، قربانی این تله شد. اما تنها کیفیت پایین Suicide Squad و رها کردن فرنچایز بتمن از سوی Rocksteady و WB Montreal نبود که باعث ناامیدی طرفداران شد؛ بلکه بازگشت عجیب و شاید هم مخرب Batman Arkham در قالب یک بازی واقعیت مجازی است که نمک بر زخم طرفداران شده.
در میان آشفتگی روز افزون طرفداران Arkham و خرابکاری Suicide Squad، بازی Batman: Arkham Shadow تقریبا در سکوت معرفی شد. شایان ذکر است که این بازی توسط Oculus Studios منتشر خواهد شد، اگرچه توسعه آن برعهده استودیوی زیر مجموعه شرکت Meta، یعنی Camouflaj، است. این بدان معناست که احتمالا WB Games کمترین مشارکت را در روند توسعه این پروژه خواهد داشت. اما تماشای اینکه این شرکت برای یک اسپین آف انحصاری VR مجوز صادر میکند، اما از دادن چراغ سبز به توسعه یک نسخه جدید و تکنفره بتمن، که طرفداران این سری سالها است منتظر آن هستند، ممانعت میکند، خشم طرفداران را بر میانگیزد.
یک بار دیگر میگویم، رد تمام مشکلات بزرگی که WB Games در سالهای اخیر با آنها دست و پنجه نرم میکند را میتوان در علاقه و اصرار این کمپانی برای ورود همه جانبه به آثار سرویس محور دنبال کرد. این کمپانی اعلام کرده که قصد دارد با سرمایهگذاری در عناوین سرویس محور، سود را خود در بخشهای مختلف افزایش دهد. این واقعا تصمیم عجیبی است که در این برهه گرفته میشود، برههای که در آن شاهد شکست عناوین سرویس محور متعددی بودهایم. و ظاهرا بخش اعظمی از بازیکنان هم تمایل کمتری نسبت به این عناوین دارند. شاید تصور کنید که شکست کامل Suicide Squad: Kill the Justice League از نظر تجاری و از نظر منتقدان، باعث درس عبرت WB Games شده است، اما نه! این شرکت از آن زمان تاکنون سرمایهگذاری در بخش عناوین سرویس محور را دو برابر کرده است. اگرچه Wonder Woman قرار است یک عنوان تکنفره باشد اما به احتمال زیاد اکثر عناوین آینده WB Games سرویس محور خواهند بود.
موفقیت چشمگیر Insomniac با Spider-Man، ثابت کرد که تقاضای باورنکردنیای برای عناوین داستانی خوش ساخت ابرقهرمانی وجود دارد (جا دارد یادی کنیم از موفقیت تجاری سهگانه Arkham که مورد تحسین خود WB هم قرار گرفت). توسعهدهندگان دیگری هم هستند که از این تقاضا آگاه هستند و قرار است طی سالهای آینده عناوین AAA ابرقهرمانی عرضه کنند. اما WB Games با تمام خِرَد خود تصمیم گرفت که منابع و داراییهای زیادی مانند بتمن را فدای بازیهای سرویس محور کند که با قضاوت Suicide Squad قرار نیست موفقیتی به ارمغان بیاورند. فراموش نکنید که پرفروشترین بازی جهان در سال ۲۰۲۳، Hogwarts Legacy بود، یک بازی متعلق به WB Games، کاملا تکنفره، بدون عناصر سرویس محور و خریدهای درونبرنامهای.
بنابرین آیا به زودی شاهد یک بازی AAA جدید Batman خواهیم بود؟ متاسفانه اینطور به نظر نمیرسد. در حال حاضر به نظر میرسد که Warner Bros تمام تلاش و هزینههای خود را صرف رویای خود یعنی عناوین سرویس محور میکند که در اولین تلاش خود شکست خورده است! در حالی که تقاضای پر هیاهوی طرفداران را برای نسخه جدیدی از سری Arkham یا حداقل چیزی که تجربه مشابهای را ارائه دهد نادیده میگیرد. فقدان یک قسمت جدید از این سری، تا ناامیدی از آنچه سازندگان Arkham ارائه کردهاند، و تصمیمات تجاری مخرب، همه و همه آشفتگی طرفداران را دوچندان کردهاند. به همین خاطر، به نظر میرسد که رونمایی از Batman: Arkham Shadow در بدترین زمان ممکن صورت گرفته باشد.
البته کمی بیانصافی است که در مورد تیم توسعه این بازی اینطور فکر کنیم، آخرین اثر استودیوی Camouflaj یک بازی ابرقهرمانی واقعیت مجازی بود: Marvel’s Iron Man VR. هر شخصی که این عنوان را تجربه کرده باشد، به شما خواهد گفت که یک بازی خوب است. پس این احتمال وجود دارد که Arkham Shadow هم به یک بازی مطلوب تبدیل شود و یک افتخار دیگر برای این استودیو باشد. مسئله سوء مدیریت عجیب کمپانی Warner Bros در قبال یکی از بزرگترین و موفقترین آیپی های خود است. این یک نمایش شوکهکننده از یک اشتباه عمدی به حساب میآید.
فقط یک بازی بزرگ جدید از Arkham بساز مرد!